Viljestyrke!

August 26th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

 

image

Viljestyrke  er viktig i mange sammenhenger, det er spesielt viktig om en ønsker endring. For å endre noe må en ha styrke. Jeg deler viljestyrke inn i;

JEG VIL

JEG SKAL IKKE

JEG VIL HA

Vet du dette,  vil du klare å bli en bedre versjon av seg selv.  Men vet du?

Å klare å være viljesterk er utrolig vanskelig, de fleste feiler mange ganger, men det betyr ikke du at du skal gi opp, men du bør kanskje analyser eller bli bevisst på hvorfor du feiler.

Øvelse;

Se for deg selv i en situasjon hvor du din viljestyrke blir utfordret. du føler at det er hardt å klare å være viljestyrke, hva gjør det vanskelig?

Beskriv for deg selv den svake og sterke siden, hva sier de til deg? Hva ønsker den impulsive delen i deg?  Hva ønsker den visere versjonen i deg?

Prøv i en dag å notere deg hvilke valg du tar basert på din viljestyrke.

Det er bevist at meditasjon øker kontroll og viljestyrke. Mediter gjerne 1-5 min hver dag. Om du trenger råd til meditasjon se tidligere innlegg. Du kan også følge meditasjonsprogram på YouTube eller du kan meditere slik som jeg foreslår under, en veldig enkel men effektiv versjon.

Sett deg godt til rette i en stol, sitt med bena godt plantet på bakken, ha hendene på lårene og kjenn at du slapper av i skuldrene. Fest blikket i et punkt i veggen, eller lukk øynene. Pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen, følg pusten din inn gjennom nesen, ned i lungene og ut igjen. Hold fokuset kun på pusten, ikke la noen andre tanker komme inn, prøv etter 5 pust om du bare kan la tankene flyte. Om du tar kontroll over tankene og begynner å tenke på logistikk, middag eller erfaringer, gå tilbake til å følge pusten inn og ut. Ikke gjør øvelsen mer enn 1-5 min i begynnelsen. Feile er vanlig, ikke vær lei deg , for klarer du å oppfatte at du feiler har du også kontroll og mulighet til å gå tilbake til fokuset.

Lykke til….

image

 

Hva er meningen med livet? Svaret er enkelt: – å være lykkelig, eller slik som jeg liker å sine finne indre balanse. Alle mennesker bærer på et grunnleggende ønske om å være lykkelig. Det kan ikke moteksempel, dette kan forklares nevrologiske, noe jeg går inn i nå, men vil skrive om senere.  Hvordan kan man så, ikke bare bli lykkelig, men ogsåforbli i en tilstand av lykke uavhengig av livets uunngåelige påkjenninger? Svaret her er kanskje like enkelt, men ikke like lett utførlig: – å arbeide med seg selv. Ekte lykke kommer innenfra, og kan, i beste fall, bli uknuselig.

I terapirommet prøver jeg å forklare så ofte jeg kan at jeg er kun en guide,  ” eg kan ikkje gå veien for deg” som Bjørn Eidsvåg synger så fint… Veien til inder ro kommer gjennom egen innsats. Du må rydde opp, du må ta ansvar, du må klippe tanker, du må tilgi, du må ofre, du må prioritere, du må finne din kapasitet, du må begrense, se muligheter, løsninger eller begrensninger. Det er vanskelig men klarer du å gjøre dette vil du ha en indre ro som gjør at du kan føle lykke….

Til alle par

August 21st, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Er du i et parforhold bør du ha en fuelbox. Det er viktig å investre tid i parforholdet om du ønsker det skal vare livet ut, Og nøkkelen er god kommunikasjon.

Mange par glemmer å kommunisere med hverandre om forholdet. Vi går ofte inn i en sirkel som dreier seg om logistikk, derfor er det utrolig viktig å stoppe opp å se hverandre og ta seg tid til å lytte, eller snakke om når en møttes for å finne tilbake til hvorfor en ble forelsket. Fortelle hverandre gode historier fra arbeidsdagen eller fortelle om noe en fikk til.

Hvorfor en glemmer å snakke sammen kan skyldes at en er trett, gått lei, irritert over at en føler en alltid må mase på partneren, du er den som drar lasset, fordi en reiser mye, eller bare har glemt det og gått inn i en dårlig vane.

Det er viktig å finne tilbake til gode samtaler, kanskje greier dere dette alene, men om ikke, så er fuelbox et godt verktøy for deg og din partner, du kan også dra det med deg inn i jobbrelasjoner og vennskap. Prøv det..

image (more…)

image

I løpet av ferien har du sikkert vert med mennesker du kjenner godt over flere dag er. Du har sikkert oppdaget nye sider ved dem på godt og vondt. Du har kanskje irritert deg over hvordan venner oppdrar barnene sine, eller hvordan besteforeldre kommenterer eller rytmen til venner som er helt ulik din egen eller drikkevannet til de du reiser sammen med, eller hvordan mannen ikke bidrar eller hvordan vennen din egentlig snakker til ektefelken sin.

Vi mennesker har lett for å irritere oss over andre, spesielt når andre gjør ting helt andelrleseds enn oss selv. Vi liker best å omgås mennesker som er like, da  blir vi ikke minnet på om det vi selv gjør er riktig eller galt.  Da kan vi leve fornøyd uviten om at det finnes andre måter å gjøre det på som kanskje er bedre. Heldigvis blir vi tvunget til å være med folk som er forskjellige og derfor utfordret til å stille spørsmålstegn til det man har valgt å gjøre.

Når du irriterer deg har du sikkert prøvd ut strategier som å bite det i deg eller sagt ifra på både en fin og kanskje litt ufin måte. Har dette noen gang ført frem? Har du fått det bedre? Hva var intensjonen din? Hjelpe dem eller lette på egen frustrasjon?

Jeg tror at med mindre den/de du irriterer deg over ber om hjelp, så bør du bite det i deg. Et godt råd for å klare det er å se på hvorfor det er slik. De er som de er for en grunn, hvorfor er svigermor som hun er, hun er gjerrig for hun kommer fra dårlige kår, eller venninnen som er overhysterisk fordi hun har en mor som stakk av, eller venninnen som vasker deg ut av hytta for hun har en mor som hadde støv på hjernen osv. Vi er som vi er utifra det vi kommer fra. Prøv å forstå hvorfor venner familie gjør det de gjør og du vil irritere deg  litt mindre.

Hverdagen

August 6th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Ferien er  over for de fleste,  hverdagen er kommet.  Hvordan er det for deg å være tilbake på jobb? Har ferien gjort deg godt, gitt deg ny energi? Godt å være tilbake? Er det tungt?  Det var ikke bare ferie du trengte, men et skifte?

Uansett hvordan det føles å komme tilbake på jobb er det viktig å kjenne på følelsen, ikke bare fortsette i samme tralt, men reflekter over hva som kjennes bra, eller hvorfor det ikke er godt å være tilbake, still spørsmål til deg selv slik at det blir en prosess. Da blir en mer takknemlig for at en har det bra, en tar det ikke forgit at en har det bra  det er en kunst å greie å nyte følelsen av å være fornøyd, noen legger ikke merke til når en er det. Refleksjon er viktig får p legge merke til når en har det bra og for å forstå hvorfor en er misfornøyd. Still deg selv spørsmål som;

Hva har jeg savnet med jobben i sommer? Kolleger, oppgaver, tilbakemeldinger, rutinene osv

Hva er det som gjør at det ikke er godt å komme tilbake? Kolleger, arbeidsoppgavene, arbeidstidene, lokalet, reiseveien osv

Hva må jeg gjøre mer av og hva bør jeg gjøre mindre av?

Hva var det som hindret meg i oppnå målene mine før sommeren?

Ikke tro at noe kommer av seg selv, en må jobbe for å oppnå mål, men en må også jobbe med seg selv for å oppnå den gode følelsen.

Ferie

July 12th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Forholdet til ferie er like variert som et følelsesregister. Noe elsker ferie, andre liker best de dagene Postbanken kommer. Noen krangler mer på ferie, mens andre har det bedre på ferie. Mange har dårlige minner fra sin egen barndom, mens andre har gode følelser når en tenker på feriene en har hatt.

Dett viktigste er at en prøver å gjøre det litt bedre enn sist.

Kjente du på ensomhet sist sommer?  Finn alternativer. Legg ferien til andre tider i året, jobb om du ikke har et sted å dra, meld deg på gruppeturer, en gang må være den første, sett inn annonse i avisen, eller på finn. Sjekk turistforeningen, spør noen du vet er alene også, men som du ikke kjenner så godt, bli frivillig osv…fantasien er din begrensning.

Har du fullbooket sommeren og skal være med familie og venner og vet at det kan komme konflikter, eller skuffelser som hvert år? Prøv  å snakke om antagelser til hvordan ferien skal bli, hva dere forventer, lag en plan. Da er det lettere å unngå skuffelser og en får en rammer å forholde seg til. Ha familieråd inkluder barna før tur. Vær raus med hverandre, fordi en vil komme til å gå hverandre på nervene litt, vi er tross alt mer med hverandre når det er ferie. og på en annen måte.

For dere som funker godt på ferie, finn ut hvorfor! Er det fordi dere ikke maser om klesvask osv, eller fordi dere ser hverandre mer, eller fordi dere er mer med andre ? Det kan være utallige årsaker, se om dere klarer å overføre noe av det dere får til på ferie inn i hverdagens kjas og mas.

image

Om dere leste innlegget jeg la ut i går så var det ene eksempelet muttet på meg selv. Om jeg hadde som ung og lært meg å ta valg på den måten ville jeg ha spart mye penger…. Da jeg var hjemme hos mine foreldre forrige uke ble jeg minnet på alle de rare valgene jeg har tatt. Valg som var dømt til å mislykkes grunnet min personlighet.  Det manglet aldri på råd fra venner og familie. Stort sett rådet de meg til det motsatte av det jeg valgte,men  p.g.a. min personlighet må jeg dessverre finne ut av ting selv.

Derfor til alle foreldre , venner og søsken: Lær hverandre å ta valg utifra hvem dere er. Tenk om jeg som 16 åring, 20 åring, 25 åring 30 åring, osv kunne reflektert over: Skal jeg begynne å klatre?  Kommer jeg ti å holde ut 7 timer i veggen uten en bunch med folk som skragler og ler eller ute på bølgen blå hvor stemmen blåser avgårde med vinden. Du må dra ut alene fordi ingen andre av vennene dine driver ned det. Eller hva med å dykke, hvor all kommunikasjon går på enkelt tegnspråk. Tenk hvor mye penger jeg kunne spart på kurs og utstyr:)  Lysten på å ta opp disse interessene er ofte der, men jeg stopper meg selv før jeg hopper på, ved å spørre meg selv om jeg ut ifra min personlighet erfaring driver med dette etter kurset er over… Nei! Hva kan jeg finne istedenfor som forener mine  to trekk som er ekstremt sosial og lysten på en aktiv hobby som er litt mer enn tennis… Jeg har ikke funnet den enda, men jeg er heller ikke der i livet hvor jeg kan finne tid til en hobby som tar mye tid i hverdagen

Valg

July 2nd, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Skal skal ikke!

Å ta valg er kan være vanskelig for mange.  Hvordan tar en valg? Det er ikke uvanlig å lage pluss/minus lister. blir en klokere av disse listene? Forskere har prøvd å lage matematiske regnestykker for alternativer, slik at en kan utifra det kan ta de beste valgene, uten å ha kommet frem til en formel som gjør dette mulig.

De valgene en har tatt, har noen ganger vært riktige, og andre ganger feil. En kan har lært av de feilvalg en har tatt, samtidig som et valg en tar i dag trenger ikke være det en velger om 2 år.

Den beste måten å ta valg på er å finne ut alternativene, deretter se på hvor du er i livet sammen med personligheten din og erfaringene dine. Med det mener jeg at du skal si: Hvis jeg velger dette akkurat nå vil det gjøre meg…versus jeg velger ikke dette fordi det vil ikke…. og deretter ta et valg. Sett dem opp mot hverandre. Vurder valgene og se dem i sammenheng med personligheten din og dine erfaringer.

Eks:

Skal jeg ta jobben eller ikke; Jeg tar ikke jobben fordi at jeg akkurat nå trenger å utvikle meg selv faglig, den jobben vil være for krevende for meg og min familiesituasjon akkurat nå. Alt; jeg tar jobben, jeg ønsker å ha en mer krevende jobb, jeg vil klatre i gradene, selv om jeg ikke er klar for lederrollen, det vil komme til å slite på meg, jeg vil føle at jeg ikke kan alt godt nok enda, men jeg er der i livet at jeg kan mestre det.

Begynne på klatre kurs: Jeg vil begynne fordi jeg ønsker spenning, noe nytt, jeg trenger et nytt miljø. Versus: jeg vil ikke begynne på kurs, jeg er for sosial, jeg har 5 ting i garasjen som jeg har begynt og sluttet på hver gang jeg ønsker forandring,spenning, jeg fortsetter ikke fordi, jeg kan ikke snakke under vann eller på et surfebrett, derfor bør jeg heller velge å begynne på noe som vil være forent med det sosiale dyret som jeg er.

Finn fokus

June 16th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Hver dag er vi utsatt for tidstyver. Vi er blitt sjonglerende multitaskere og som har  flakkende oppmerksomhet og dårlig hukommelse.

Om du kan si at du er en av disse, still deg spørsmålet, vil du være en slik venn, kjæreste, foreldre, barn eller besteforeldre? Eller kanskje still deg selv spørsmålet vil du ha en slik venn, kjæreste…osv om ikke, prøv å bli mer tilstede. Gjør heller ting litt sjeldnere men vær tilstede når du er på besøk, møter, foreldresamtale osv. Ikke si ja til mer enn du klarer. Da vil du bli en som ikke er der for noen….bare tilsynelatende.

Tren deg på å ha en samtale om gangen, snakker du med noen, ikke svar på mobil, Mail osv bli en som ikke alltid svarer, da går forventningen ned, og du reduserer stress. Du ringer tilbake, så enkelt så vanskelig…

Skru på fokuset når det trengs, slapp av i pauser…

Bli en god lytter, mennesker som når høyt er gode lyttere, bli en du også. Hold fokus, speil det du hører, test ut hvilken effekt det har for deg, den du snakker med og effekten, kanskje du blir overrasket…

Ikke svar på telefonen i farta. Ha tid når du svarer…

Tren på å gjøre en ting til dagen litt roligere enn du ellers ville gjort den, sett ned tempo, skrell potetene litt saktere, gå til bilen, trikken, bussen litt saktere, spis skiven din litt saktere, puss tennene litt saktere.. En så enkel ting kan redusere stressnivået i hverdagen….

Bevisthet på hva du gjør eller ikke gjør, er ofte nok til å kunne gjøre en forskjell som gjør en forskjell.

Menu Title