Verktøykassen

 

Vi hverdagsmennesker opplever daglig situasjoner hvor vi føler ubehag  i ukjent terreng eller i kjente situasjoner hvor man ikke føler mestring. Dette kan føre  til indre uro, angst, panikk, unngåelse,unnvikelse eller sorg. Grunnen til at dette skjer er at våre reaksjonsmønstre baseres på antagelser og ikke nødvendigvis fakta. Antagelser er tanker man ikke har tenkt helt ut og derfor ikke relateres til det virkelighetsbilde som faktisk er. Eksempel på antagelser er tenk om…, jeg skulle bare ha….., hvis jeg bare hadde…. Antagelser er med andre ord basert på det du tror eller føler og ikke fakta, hvordan det i virkeligheten er.

Tenk tanken ut dreier seg om å lære seg selv å fokusere på fakta, ergo svaret, for dermed å håndtere hverdagen på en bedre måte.

Gjennom å ikke tenke tanken ut og relatere til fakta kan det føre til unngåelse, at du stopper opp, føler unødvendig stress, panikk og angst. Med andre ord at det hindrer deg i hverdagen til å utrette det du ønsker, trenger eller helt enkelt må.

Opplever du ofte samme problemstilling og reaksjonsmønster vil jeg anbefale deg å lage en liste over gode konstruktive tanker du kan erstatte med de negative.  Det vil hjelpe deg til å tenke tanken helt ut og dermed styre din egen reaksjon og dempe indre uro.

Målet er å identifisere den negative tanken, erstatte den for å bedre takle utfordrende situasjoner. Tenk tanken ut dreier seg ikke om å fjerne uønskede føleleser, men å gi deg verktøy for å håndtere dem bedre og lettere komme ut av en negativ spiral.

Det du finner her er basert på en blanding av min faglige teoretiske utdannelse og erfaring i terapi rommet.

Verktøykassen kan virke enkel og innlysende, men det kan være vanskelig å skille tanker fra følelser og fakta fra antagelser samt å erstatte dem med nye tanker. Du må øve deg på å etablere de nye tankene\fakta slik at de blir automatisert.

Skalering dreier seg om å identifisere hvor på skalaen din uro ligger fra 1 – 10. Skalering krever øvelse, men det gir deg en konkret indikasjon på hvordan du kan snu ditt tenkesett ved å tenke tanken ut.

Gjennom eksempel i verktøykassen og gjennom innleggene i bloggen er målet å hjelpe deg og inspirere deg til å klare dette på egen hånd. Jeg ønsker at vi skal bli vår egne hverdagsterapeuter. Hvis du trenger hjelp anbefaler jeg å gå til en terapeut. Meg finner du under kontakt meg.

 

Spørsmål;

  1. Hva tenker du på som gjør at du får denne følelsen og eller unngikk situasjonen?
  2. Er tanken basert på fakta eller antakelser?
  3. Forandrer tankene dine noe?
  4. Forandrer tankene dine fortiden?
  5. Forandrer tankene dine fremtiden?
  6. Forandrer tankene dine her og nå?
  7. Får du det bedre ved å tenke disse tankene? På en skala fra 1 – 10 – hvor sterk er denne følelsen?
  8. Hvor lenge har du tenkt disse tankene?
  9. Basert på de svarene du har fått til nå. Hvilke faktabasert tanker kan du erstatte de med?
  10. Hvem identifiserer du deg med, og hva må du da gjøre for å bli den du identifiserer deg med?
  11. På en skala fra en til 10 – hvordan føler du det nå?

Eksempel,

Jobbintervju

  1. Tenk om jeg ikke klarer å svare, tenk hvis jeg ikke får jobben, Tenk om jeg rødmer, tenk om jeg ikke er god nok?
  2. Basert på følelser
  3. Nei, det gjør meg bare usikker, anspent og nervøs
  4. Nei
  5. Nei, Det gjør bare at jeg gruer meg, ikke ser positivt på muligheten og presenterer slik jeg ønsker.
  6. Ja, jeg føler ingen glede eller spenning. Gruer meg og har indre uro
  7. Nei, jeg skal fremdeles på intervju og føler samme uro. Skalaen ligger på 8
  8. Siden jeg ble kalt inn til intervju
  9. Tenke fakta; Jeg er kvalifisert siden jeg ble kalt inn på intervju, det verste som kan skje er at jeg ikke får jobben, kanskje jeg ikke vil ha den,  god trening i å gå på intervju,  jeg må forberede meg godt slik at jeg blir mindre nervøs, får jeg ikke jobben var det ikke meningen og nye muligheter ligger der.
  10. Jeg identifiserer meg med en som søker jobb, som ikke står stille fordi jeg ikke tør å gå på intervju. For å bli en jeg identifiserer meg med, så må jeg da gå på intervjuer.

10.  Jeg føler det på 4 og da er det lettere å håndtere hele situasjonen

For flere eksempel og for bedre forståelse for hvordan en bruker dette i praksis, gå inn på bloggen og les forskjellige innlegg.

 

Håper denne bloggen gir deg noe. målet er å hjelpe deg til å tenke nytt. gi meg gjerne tilbakemeldinger på hva du synes.

 

Serilinn

Menu Title