Noe du ønsker å endre ?

January 18th, 2017 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

img_1700

Har du hatt nyttårsforsetter? Eller har du  generelt lyst til å endre noe, eller bli bedre på noe? Har du prøvd tusen ganger – og mislykkes hver gang? Fortvil ikke, en kan finne kunnskap i å mislykkes.
Ta f.eks Thomas Edison, som lagde 10.000 prototyper før han kom frem til glødelampen. En reporter spurte ham hvordan det føltes å mislykkes 10.000 ganger før han fant riktig løsning. Thomas svarte; jeg har ikke mislykkes 10.000 ganger, jeg har funnet 10.000 løsninger som ikke fungerer. Han har altså ikke sett på alle årene med arbeid og forsøk som mislykkede, men hele tiden som et skritt nærmere målet.
Michael Jordan ønsker også å vise hvordan det å mislykkes er veien til målet, og har sagt; Jeg har bommet på over 9000 skudd, jeg har tapt nesten 300 kamper, 26 ganger har jeg fått tiltro til å skyte det avgjørende skuddet og bommet, jeg har mislykkes om og om igjen i mitt liv, og det er grunnen til at jeg har lykkes. Michael Jordan er et fint symbol på optimisme og håp. Han ønsker å vise det motsatte av sosiale medier, som gir oss et inntrykk av vellykket på første forsøk. Det er det alle legger ut, – ingen legger ut forsøkene.
Gjør som Thomas og Michael, bruk forsøkene dine til nyttig informasjon til å finne løsningen på hvordan du kan få det til neste gang.
Spørsmål du kan stille deg: Hvor mange ganger har du begynt? Hvor mange ganger har du feilet? Hva skjedde? Hvorfor stoppet du? Hvordan klarte du å finne unnskyldninger for å ikke gå? Var målet for stort? Gikk du fra ingen trening til å ønske å trene fem dager i uken? Osv.
Bruk svarene til å gjøre det motsatte denne gangen. Kanskje du må justere ned ambisjonene, kanskje du må rydde noe av veien for å få det til. Kanskje du ikke har vært klar over at du ikke kan gjøre eksakt det samme som før. Du må bytte ut treningen med noe, som mindre TV-tid, mindre tid med barna, søvn, overtid osv.
Spør også deg selv; hva ønsker jeg å oppnå? Fra en skala fra en til ti, hvor mye ønsker jeg å oppnå det? Og hvor stor tro har jeg på at jeg skal klare å oppnå målet, på en skala på en til ti?
Om tallene på disse to svarene spriker veldig, vil det bli vanskelig for deg å oppnå målet. Motivasjon og vilje må stå i stil. Det er to parametere.
Har du lav vilje og lav tiltro, da kan du bytte mål med en gang. Eller du kan regulere målet slik at sjansen for tiltro øker.
Har du vilje men ingen tro, da må du se på hvordan du kan få tro på at du kan klare det. Er det på grunn av dårlig selvtillit? Er det ikke de rette forutsetningene? Mangler du sosial støtte, eller er det noe som hindrer deg? Undersøk hva som skal til for at du får mer tiltro, og om du må omprioritere.
Lykke til – og bedre lykke neste gang…..

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title