Tenk tanken ut

October 21st, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

 image

Har du gjort eller sagt noe du angrer på? Skal du noe du gruer deg til? Da er oppskriften den samme, en får antagelser og følelser i kroppen som gir ubehag. Du lar antagelsene svirre rundt og rundt og du kjenner på følelsen, som igjen gjør at du tenker på fluktruter, som unngåelse, unnskyldninger, løgn osv

Dette er noe alle mennesker kjenner seg igjen i, forskjellen er hvor stor grad, hvor mye det påvirker deg og hvordan du løser det. Når du kjenner følelsen, er det viktig å få tak i antagelsene som lager følelsen, deretter må du snakke med dem. Ikke la antagelsen spinne rundt i hodet som en spiral, da blir det bare verre. Om du snakker med antagelsene kan du svare dem med fakta slik at handlingene dine baserer seg på fakta. Det er så utrolig bortkastet å basere frykt på antagelser.

F.eks, tenk om jeg rødmer når jeg skal  presentere meg, tenk om jeg ikke husker, tenk om de ikke liker meg.  Om du lar disse tankene snurre, vil du gå med voksende uro. Still spørsmål som; hva om jeg rødmer, hva er det verste som kan skje? Hva er sannsynligheten for at jeg rødmer? Hvor mange andre rødmer?  Hva er sannsynligheten for at andre legger merke til det? Kan jeg være så innbilsk at jeg tror at andre gidder å bry seg med det? Svarene dine må være sannheter som du kan tro på, ellers vil de aldri kunne erstatte antagelsene dine.

Oppskriften er lett, men det er faktisk ganske tungt å snakke med følelsene, det er en jobb, men etterhvert kan det bli en vane. Du kan sammenligne det med at du vet hvordan du jogger, men det er å komme seg ut på løpeturen som er bøygen, men følelsen etterpå er fantastisk….

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title