Visste du at kroppen vår er født til å motstå kakestykket?

September 3rd, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

image

Du kjenner sjokoladen roper på deg i skapet, du kjenner øyeblikk av forventning, hjertet banker, hele kroppen roper ja. Men så kommer angsten,uroen, kroppen strammer seg, du ønsker det så mye men kan ikke. Du vil, men kan ikke! Du vet hva du skal gjøre, men vet ikke om du klarer å ikke gi etter.

Har du hatt craving på noe, en sigarett, kakestykke, noe på salg, alkohol?  Situasjonen hvor du vet du skal si nei, men hver celle i kroppen sier Jeg Vil! Velkommen til craving.

Noen ganger vinner viljestyrken din, noen ganger gir du etter. Det kan føles som et mysteri fir hvorfor en  noen ganger gir etter og hvorfor en noen ganger klarer å være viljesterk.

Nyere forskning viser at det ikke bare er psykologien som avgjør om du klarer å motstå kakestykket, eller gå på trening, men også fysiologisk, Det er en midlertidig tilstand av både kropp og sinn som gir deg mulighet til å være sterk og rolig nok til å overvinne impulsene dine.

Jeg skal nå prøve å forklare hva som skjer:

Før i tiden var vi jegere, derfor fikk vi utviklet en sans som gjorde oss i beredskap til frykt-flykt. Se for deg at du levde på den tiden vi var jegere, du var ute på steppene og  jaktet etter bytte, du gikk rolig omkring når du oppdaget en død antilope, men så, shit, en løve.. som gjerne vil ha deg som andre rett…han blir ivrig etter å sette tennene i deg, og i motsetning til deg har han ingen behov for å motstå sine fristelser… Han er ikke på en diett eller måler deg til å være litt for formfull for sin kaloritelling.. Våre forfedre var i slike situasjoner hele tiden og derfor har du arvet et instinkt som hjelper deg å respondere til hvilken som helst trussel som inkluderer å kjempe eller springe for livet. Som jeg har skrevet om tidligere blir dette kalt for frykt-flykt stress respons.  Følelser som hjertebank , magekramper, svette osv Disse endringene i kroppen er ikke tilfeldig, de er koordinert gjennom et sofistikert system via hjerne og nervesystem, som sørger for at du handler raskt og med hver millimeter av energi du har.

Det som skjer psykologisk er; når du ser løven, vil informasjonen gå fra øynene til et område i hjernen kalt amygdala, som fungerer som ditt personlige alarmsystem. Dette området ligger i midten av hjernen og har som hovedfunksjon å oppdage alle former for farer. At dette området ligger sentralt er ikke tilfeldig, det gjør at det raskt kan sende ut informasjonen til andre deler av hjerne og kropp. Da amygdala oppdaget faren ved løven sente den ut en serie av signaler til hjernen og kroppen din, slik at den kom i frykt flykt posisjon.  Stress hormoner ble frigjort fra adrenalinet, energi i form av fett og sukker- ble frigjort inn i blodstrømmene fra leveren din. Respirasjonssystemet ditt fikk lungene til å pumpe ekstra oksygen til kroppen. Hjerte- kar systemet ditt passet på at denne oksigenen kom ut i musklene dine, så de kunne kjempe eller flykte. Hver celle i kroppen fikk beskjeden; på tide å vise hva du er laget av.

Mens kroppen jobbet for å garde seg opp til å kjempe for livet, jobbet hjernen med å få deg til ikke å komme i veien for kroppen. Hjernen jobbet på spreng for å få deg til å holde fokuset kun på tigeren og ikke la noe annet distrahere deg. samtidig som hjernen også gjorde en kompleks endring i kjemikaliene sine, for å  hemme frontallappen, området i hjernen som styrer over impulskontrollen Din. Ja det stemmer, frykt- flykt responesen ønsker å legge den rasjonelle deg vekk, for å gjøre deg enda mer impulsiv. Den rasjonelle overveiende frontallappen er satt til side, så du ikke feiger ut eller overtenket flykten  din. Jeg tenker at du i denne situasjonen vill tenkt. LØP!

Frykt- flykt responsen er den flotteste gaven naturen har gitt oss. Den hjelper deg til å ikke kaste vekk noen energi på noe som ikke kan redde deg, Den bestemmer hvordan du skal bruke din begrensede fysiske og mentale energi.

Om du har vært i ensituasjon hvor frykt – flykt responsen er satt inn, vil du ved lignende situasjoner, og ikke fullt så sterke situasjoner få samme respons som om det var en virkelig vanskelig situasjon, fordi du lager spor hjernen, minner, som ikke kan repareres helt. F.eks om du har fått en negativ beskjed, en kreft diagnose, hatt nær døden opplevelser, mobbing, hatt dårlig erfaring ved presentasjon osv vil sannsynligvis frykt flykt responsen sette inn for fullt. Da vil beskjeder i ettertid som at du har magesår virke som en bagateller, men hjerne husker, så du vil kunne få en like sterk reaksjon, for hjernen har allerede gått de banene før. Også lukter, streif av minner personer, nye hendelser som gir deg en lyn tanke utløse frykt-flykt responsen

La oss ta et eksempel som er litt lettere. Se for deg at du går ned gaten. Solen skinner, og fuglene kvitrer, du går forbi en baker og BANG! Den mest delikate jordbærkaken evere, hat kommet inn i synsfeltet ditt. Du legger merke til alle detaljer og bena er på vei inn i butikken,  før hjernen rekker å si, åh jeg er på diett. Spyttet i munnen er alledede på plass.  Hva skjer i kroppen og hjernen nå:  først må det sies at hjernen allerede er tatt over av tanken om belønning. Når du så kaken, frigjorde hjernen dopamin fra midten av hjernen din inn i alle deler av hjernen din som inneholder, oppmerksomhet, motivasjon og handling. . Dopaminet sender signaler om, må ha kake nå, eller dø! Samtidig så dropper blodsukkeret ditt, så snart hjernen forventer første bit vil det utløse nevrokjemikalier som forteller kroppen at den skal ta opp alt blodsukkeret som sirkulerer i blodomløpet. Kroppens logikk blir at en bit kake vil produsere en topp i blodsukkeret, og for å unngå et sukkersjokk, må en regulere ned sukkeret for øyeblikket. Kroppen ser på en måte etter deg, men når du da ikke spiser kaken vil den etterlate spor som evt skjelving, bli irritabel eller å crave kaken enda mer.  Derfor vil ofte lysten på kaken mot dietten din ,vinne,

Men så har du viljestyrken,  du vet at det ikke bare dreier seg om dette ene ostekakestykket, du har høyere mål, som helse, lykke, passe buksene i morgen. Denne delen av deg kjenner igjen at ostekakestykket truer dine langsiktige mål. Dette kalles for viljestyrke instinktet. Men i motsetning til tigeren så er ikke ostekakestykket en trussel, den kan ikke spise deg, med mindre du plukker opp gaffelen, så denne gangen er fienden inne i deg. Du trenger ikke flykte fra bakeren, du trenger heller ikke drepe ostekakestykket, men du må gjøre noe med den indre lysten.  Det er vanskelig å drepe en lyst og så lenge lysten sitter inne i kroppen er det også vanskelig å flykte fra den. Så så frykt-flykt stress responsen er kanskje det du trenger minst akkurat nå. Selv kontroll fordrer andre tilnærminger for å Ta vare på seg selv. Du må lære deg nye veier for å ta vare på disse nye farene som vi har i dag.

Jeg vil komme med eksempler fremover som dere kan øve på for å få mer selvkontroll, men jeg tenkte det kan være spennende for dere å vite hva som faktisk skjer i hjernen og hvorfor. Håper det ikke var for vanskelig skrevet.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title