Trenger du å ha kontroll?

August 11th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

image

Har du et sterkt kontrollbehov?

De som trenger kontroll ovenfor  for seg selv og andre handler som regel om engstelse.  Noen er mest engstelige for å bli forlatt og prøver derfor å kontrollere andre slik at de ikke gjør noe uventet eller blir for selvstendige.  Andre tåler ikke sin egen kritiker,  som sier at ting ikke er godt nok og derfor trenger de å ha kontroll på alt og alle for å slippe denne stemmen. Derfor holder du tellekanter på deg selv ,andre, barn og ektefelle.

For å bli mindre kontrollerende må du jobbe med;

– Gjennomskue din egen kritiker, hva er du redd skal gå galt? Så lenge du opprettholder ideen om at alt du gjør er det riktige, vil du ikke komme videre.

– Tren på å la andre gjøre noe uten at du griper inn. Begynn med små uviktige ting. Snakk til deg selv, gi deg selv beskjed om hva er det verste som kan skje. Jeg vil ikke være hun som bestemmer alt, osv finn egne tanker/fakta.

– Er du perfeksjonist? Tren på å fremstå som litt mindre perfekt, da blir fallhøyden også mindre. Det er enormt slitsomt å opprettholde en perfekt fasade.

– Er du et hestehode foran? Prøv om du kan la være. Det er et tegn på at du bekymrer deg, som gjør at du ikke klarer å være til stede her og nå. Det vil gjøre at du føler deg livløs og. Du kan risikere og bli misunnelig på de andre som deltar.Ww Eiendeler- Sliter du med dårlig søvn? Blir plaget med tanker som : har jeg husket, tenk om, jeg kommer til å bli avslørt, eller det er min skyld? Dette er kritikerarkivet, kritikeren prøver å innbille deg at du er i fare. Det eneste som kan redde deg er at du hører på kritikeren. Tren deg på å ta gram en visuell saks og klipp tanker.

– Finn ut hva som skjer med deg om du mislykkes i en oppgave. Finn ut hvilke katastrofetanker du får.

– Tren på å dumme deg ut og prøv deg på ting du ikke kan.

Bli bevisst på kritikeren din, når det skjer, på jobben, hjemme osv Finn ut hvorfor du trenger å ha kontroll.Har det vært slik hele livet?

Finn ut hvor kritisk det er greit å være for deg. Du kan lage en skala fra 1- 10. Er det ok for deg å være på. 5.r? Du kan ikke regne med å bli 0. Husk at det å være noe kritisk er bra, det viktigste er at du bestemmer deg for hva som er greit for deg.Snakk til kritikeren din når du kjenner han kommer. Gi beskjed for hva du har bestemt deg for, og hvorfor du ikke vil lytte til ham. Gi deg selv fakta beskjeder og ikke la kritikeren komme med ideene som gjør at du tror du er  i fare, Det er du ikke. Ta kontroll!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title