Uro…angst….sommerfugler….

June 2nd, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

images-15

Øvelser til deg som kjenner uro, angst eller sommerfugler…

For å komme ut av tilsatanden må en gjøre noen grep, det går desverre ikke over av seg selv, prøv å lære deg å tenke tanken ut, slik at du ikke går inne med disse følelsene over lengre tid:

1. Beskriv tilstanden du kaller uro og angst så nøyaktig du kan: Jeg er redd, rastløs, skjelven, stresset osv. Kjenn etter hvor i kroppen den sitter: Magen, brystet, halsen osv

2. Er det i spesielle relasjoner eller situasjoner denne tilstanden oppstår? Hver gang du er ute, i spesielle situasjoner, når noen er sinte, når du tar toget, når du har gjort eller ikke gjort noe, som å utsette regninger. Når noen forlater deg. Når du ikke sier ifra, står opp for deg selv?

3. Tenker du negative tanker i denne tilstanden? Ingen liker meg, katastrofetanker, jeg er dum, ingen liker meg,

4. Hva slags atferd er vanlig for deg når du er urolig? Taus, trekker deg unna, unnviker det en er redd for, isolering osv

Ved å gå gjennom disse punktene får du kartlagt mønsteret ditt, og det er kun da du kan endre deg.

Legg opp til alternative strategier, andre tanker andre forklaringer, som er basert på FAKTA.

Øvelser for å komme dit er:

1. Gi deg hen til tilstanden. Konsentrer deg om realiteten utenfor. vær her og nå.

2. Prøv å gjenkjenne situasjonen. Dette hender ver gang. dette er ikke nytt eller farlig.

3. Ta for deg tankene du skrev ned. Er de fakta eller antagelser? Pass på at du erstatter antagelser med fakta og ikke baser uroen på antagelser som kanskje aldri kan skje. Skriv ned fakta. Husk at følelsen din er sommerfugler ikke farlige du lager dem der ut ifra hva du tenker, finn fakta og de går vekk. For å finne tanker stil deg spørsmål somr: hva kan reelt skje, hva er sannsynligheten, hva ville andre gjort, hva ville jeg ha anbefalt andre.

4. Tren på å velge alternativ atferd. Gjør motsatt av det du vanlivis gjør.

 

Lykke til….

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title