Uro – Når en undertrykker følelser og behov…

May 19th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

images

Mange undertrykker følelser og behov, og det er en viktig del av et sosialt samspill.  Du har kanskje vært sammen med familie og venner i helgen og da har du kanskje gjort dette bevisst eller ubevisst..Det kan være sosialt inteligent å gjøre dette samtidig som om en driver dette for langt, kan det føles som en indre trykkoker.

Middagsselskap men en plagsom svigermor eller mannen til veninnen din kan være gode  eksempeler. Du vet det blir bråk om du uttrykker irritasjoneller uenighet. Derfor velger du ofte å holde meninger inne. Du holder meningene og reaksjonene inne med en slags selvsensur. Denne sensuren har emosjonelle og mentale komponenter som påvirker deg. En kan bli sliten eller la det gå ut over andre senere..

Denne formen for sensur foregår på en mer ubevisst plan enn tanker som sensur. Ofte kan en ta med seg denne irritasjonen i flere dager, og en vet ikke hvor den kommer fra, en kan tro det er jobben, partneren osv, men egentlig dreier det seg om undertrykte følelser. Dette kan føre til forskjellige reaksjoner i kroppen, som stresshormoner, hjertebank,svette, svimmelhet, trangt bryst osv. Det naturlige vil være å finne ut hva som skjer, en vil selv ofte kalle disse følelsene for angst, stress, indre uro. En kan også kjenne sug, trang til å drikke, slå, ta piller, mat eller snop også sex spilling og kjærlighet.. Noen trenger trøst omsorg, men får ikke gjort noe med det, noen må ordne opp, hjelpe eller jobbe…

Måten du tolker uroen på er avgjørende for hvordan du opplever den. Et viktig råd er å lære seg å elske sommerfuglene i magen. En må lære seg til å leve med uro, liv og impulser det er en del av livet det å være i live. Unngåelse er det samme som å si nei til fornyelse, utfordring og utvikling.

De fleste opplever indre uro eller spenning når de gjør noe nytt, gjøre noe en ikke kan eller noe en ikke kan forutse resultatet på, som å be noen ut på date, eller ta eksamen. Det gjelder også når en trener seg på nye være måter, som å si ifra, stå i en avgjørelse sette grenser, ta kontakt eller kommunisere om noe uvant. Eller lære noe nytt som Snowboard.

Uroen som en lett tolker som engstelse kan også være et signal på at en gjør noe nytt og konstruktivt for deg selv. En kan ved å velge det enkle, lette, unnvikende, lette, selvutslettende bli deprimert eller utvikle angst. Velger du utfordring, strekker deg dit du ønsker ved å være direkte og selvpresenterende, vil du oppleve indre uro og spenning, men også TILFREDSHET.

Det er gjennom eksponerng en får mindre uro, jo flere ganger jo mindre uro,spenning,angst..Det er også vikktig for å klare å eksponere seg selv å skille mellom redsel og engstelse. Et godt eksempel på det er at om du har en hissig bikkje etter deg, så blir en sannsynligvis redd, som er helt rasjonelt i forhold til her og nå situasjonen. Får du samme reaksjon ved å se bilde av bikkja på veggen, så er redselen irrasjonell, og er en emosjon utløst av tankene dine. det samme gjelder om du ikke tør gå ut fordi du forventer å møte en hund.

Tren deg selv på det du frykter, om det er å snakke i forsamling, fobier, stå opp for deg selv, ta avgjørelser oasv. Det er da du utvilker deg selv. Gjør alt ved å snakke til deg selv, finn tankene dine, finn ut hva det verste som kan skje er og bestem deg for hvem du vil være.. Se spørsmål under verktøykassen i menyen min om du ikke klarer å komme på spørsmål selv.

Lykke til…

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title