Enkelt tips for å redusere stress i hverdagen…

March 19th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized

Shortage of time

Vet du hva som stresser deg i hverdagen?

Finn det ut, og du er over halveis i prosessen til å få en mindre stresset hverdag.

Neste skritt er å stille seg selv spørsmålet, hva kunne du gjort annerledes?

Hvilke rutiner har du som gjør at du får høy puls, kjenner at du blir irritert osv

Et eksempel fra min egen hverdag, er at jeg ofte blir stresset når jeg leverer i barnehagen, uansett hvor god tid jeg har.

Hvorfor? Jeg beregner for kort tid fra vi går ut døren til jeg skal være på jobb. Om jeg leverer til kl 08.00 eller 09.00 så går jeg kvart på, og da blir det stress. En skulle trodd at svaret var innlysende, men jeg måtte faktisk bruke litt tid på å komme frem til dette enkle svaret.

Hva kan jeg gjøre annerledes? Beregne bedre tid før jeg går, begynne å kle på oss 30 min før, slik at turen til barnehagen blir kortere.

Et annet eksempel er at jeg stresser i trafikken.Som er utrolig bortkastet energi, trafikken vil ikke endre seg, jeg vil ikke komme frem før, om jeg stresser. Jeg kan faktisk heller nyte tiden, for utfallet blir det samme.

Hvorfor stresser jeg? Det kan være f.eks fordi jeg har noen som venter, eller fordi jeg ikke liker å komme for sent.

Hva kan jeg gjøre eller tenke for ikke å få stress? Jeg kan tenke at jeg ikke kan gjøre noe med trafikken, stresset vil ikke få trafikken til å gå fortere. Det jeg kan ha som fast strategi i disse situasjonene er at jeg melder eller ringer de personene som evt venter og sier at jeg blir noe forsinket. Eller at jeg sier til meg selv at jeg får jobbe hardere på jobb siden jeg blir for sen, jeg kan jobbe inn den tapte tiden hjemme, jeg kan  sette på radioen og nyter denne alene tiden eller jeg kan gå igjenno dagen i hodet, lage den litt mer effektiv ved å planlegge den bedre i bilen på vei til jobb..

Om du så skulle nå et fly, og du er sent ute, vil ikke stresset du har i kroppen endre utfallet for om du komer for sent eller ei, sett deg tilbake ta 3 dype innpust og la skjebnen,flaksen avgjøre utfallet.fokuser på tanker som dreier seg om hva kan du gjøre så dette ikke skjer igejn.

Det beste hadde vert å laget en strategi på alltid å være tidlig ute, men det tror jeg vil være utopi. Det er viktig å lage strategier som en kan gjennomføre, ellers vil du bare skuffe deg selv over at du ikke får det til.

Selv om svaret er enkelt, betyr det ikke at jeg får det til hver dag. Merkelig nok. Når jeg får det til, så er det mindre stress, og det blir bedre morgener for oss alle. Det motiverer meg til å få det til oftere.

Svarene dine kan være like enkle, f.eks ta kaffen i bilen på vei til jobb, stå opp 10 min før, være utilgjengelig på tlf og jobbmail mellom visse tidsrom, lage noen regler osv.

Bare det at du vet hva som stresser deg er nok til at Underbevissthet din kan begynne å jobbe for deg, med å endre rutiner for å minske stresset i hverdagen.

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.

Menu Title