Hvilke briller har du på?

February 25th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Kognitiv terapi

Hvilke briller har du på deg?  De positive brillene eller de negative?

Mange av oss får bekreftelse på det vi tenker inni oss, uten at  en har bevis på tankene, men utifra hva vi antar.

F.eks: Når du går ned gata vitende om at du ikke vasket håret før du gikk ut. Har du en bevissthet om at håret ditt er fett, er det høy sannsynlighet for at du antar at de menneskene som passerer deg vil tenke at oi, se på det fete håret. Du vil føle deg enda værre fordi du tar blikkene som en bekreftelse på tankene dine, uten at du har peiling på hva de tenker.

Går du ut dørene og føler deg fin på håret, vil du ta blikkene som ser på deg som en bekreftelse på at du er ganske fin. Du vil kanskje tenke at de ser på deg fordi du er fin på håret.

i begge situasjoner tolker du blikk, oppmerksomhet som en bekreftelse på hva du tenker eller hvordan du føler deg. Uten at du vet hva de tenker lar du antagelsene om hva du tror andre mener forsterke hvordan du har det. Føler du deg bra kan du føle deg enda bedre, føler du deg dårlig vil du føle deg enda dårligere.

Problemet er at det er flest dager hvor en har lavt selvbilde, ang utsende, jobb, prestasjoner osv derfor er det viktig at du lærer deg å basere hvordan du har det på fakta. Og det finner du i deg selv, ikke på antagelser om hva andre synes…

Dette er igjen et bevis på hvor ofte vi mennesker baserer tankene våre på antagelser, og at det er antagelsene som ødelegger for oss. Finn fakta og bruk det til å tenke tanken ut!!!

)

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Menu Title