MEDARBEIDERSAMTALE

January 14th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert

images-4

Nå er tiden for medarbeidersamtaler, dette kan være en vanskelig samtale både for den som er sjef og medarbeideren.

En skal snakke om viktige spørsmål, som lønn, trivsel, potensiale, utvikling, nye mål osv. Ofte kan  slike samtaler ikke bli slik en ønsker dem, en kan sitte igjen med en følelse at en ikke fikk sagt det en ønsket å si, at det en ville oppnå i samtalen ikke ble, eller at en ikke fikk formidlet det  på riktig måte.

Derfor kan det være lurt at du denne gangen er bedre forberedt. Dette kan du gjøre på flere måter, her er mine anbefalinger:

– gå tilbake i tidligere samtaler og tenk etter hvilke spørsmål du synes var vanskelige eller du ikke klarte å besvare, svar på dem på nytt, høyt for deg selv.

-hvilke spørsmål stilte du ikke forrige gang og hvorfor? Vil du stille dem nå?  Og om så still dem høyt for deg selv?

– hva ønsker du å formidle? Og hvorfor ønsker du å formidle det? Hva er målet med det du sier. Om det du ønsker å si ikke har et klart mål, bør du da stille det, har det en hensikt?

– vær i forkjøpet, vær forberedt, finn frem tall, ant møter, salg osv  slik at du har noe å vise til, det kan også være godt å ha noe konkret å snakke om, det kan da være lettere å ta saken opp.

– lag deg en tankerekke som gjør at du blir motivert til å være ærlig som du sier til deg selv om igjen og om igjen også rett før du går inn. Eks på det kan være; om jeg ikke sier det vil ingenting forandre seg, det er jeg som er min egen lykkes smed, det å få konstruktiv tilbakemelding gjør meg til en bedre medarbeider, jeg må tåle å få beskjed, det gjør alle, jeg får persolig vekst av å si ifra, jeg får ikke den lønnen jeg fortjener om jeg ikke stiller forventninger,  de som roper får svar osv

For å få til en god samtale kan det være lurt å formidle i begynnelsen av samtalen det du er fornøyd med. Uansett hvor missfornøyd du er, kan en finne noe positivt.

Alt du kommer frem til i at du ønsker å si i denne samtalen,  skal du øve på høyt, det er fordi det høres alltid anderledes ut når en sier ordene ut. Du har da mulighteten til å kjenne på hvordan det føles å si det, og sannsynligheten for at du sier det under samtalen øker til det dobbelte.

Og sist men ikke minst, om du visualiserer samtalen før du har den, så vil den gå mye bedre. Sjekk det tidligere blogginnlegget som heter visualisering, der får du oppskriften på hvordan du gjør det.

 Ikke vær lat gjør dette, si det høyt, ikke tro det holder med å tenke ut hva du skal si. Prøv, så vil du høre det selv, det er som å skrive tale.

Lykke til……

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Menu Title