NÅR DU IKKE FÅR SOVE

November 22nd, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Kognitiv terapi | Ukategorisert

just-want-to-stay-in-bed-L-oCZ6DT

Når du ikke får sove, skyldes det som regel at du ligger å grubler… det er tanken som lager indre uro som igjen gjør at du ikke får sove.

EKS:    Situasjon                                  Tanke                                            Følelse                     Handling

Ligger i sengen                   Hva om ingen liker meg….                 Indre Uro                   Får ikke sove

Tenk om jeg ikke husker…..                 Får ikke sove        Høy Puls

Jeg kommer ikke til å klarer….

.

Jeg skulle ikke sagt….

 

 

Om du tenker etter så ser du at de  fleste tankene er anntagelser eller påstander og at det som er felles for dem  er at vi ikke TENKER TANKEN UT…..  Vi stiller oss spørsmål som vi ikke svarer på og vi sier påstander til oss selv som vi ikke besvarer….

Det du skal  gjøre når du ligger og grubler er:   Still deg selv spørsmål;  Er tanken en antagelse eller fakta?

Eks:  Tenk om ingen liker meg…. Fakta eller antagelse?  Det er en antagelse. Hva må du gjøre for å finne fakta? Enten spørre noen, eller tenke etter om jeg vet om en som liker meg. Om du vet om en som liker deg er antagelsen din feil.

Eks: Jeg skulle ikke ha sagt…. Fakta eller antagelse? vet du at du ikke skulle ha sagt det? Vet du at noen reagerte på det du sa? Om du vet at noen reagerte, er det reaksjonen du ikke likte, er det konsekvensen du synes er vond, eller mente du ikke det du sa? Du må komme til bunns i den vonde følelsen. For det er kun da du kan gjøre noe med den. Om du ligger å tenker jeg skulle ikke jeg skulle ikke jeg skulle ikke…. Da vil du få mer uro og angsten vil stige. Om du stiller deg selv spørsmål, tenker tanken ut, da vil du få mindre uro, selv om du ikke liker svarene du gir deg selv eller får fra andre. Hvorfor, fordi det er kun når du finner svarene du kan gjøre noe med det.

Svaret ditt kan være jeg skulle ikke sagt det på den måten, jeg overreagerte, det kom feil ut. Hvilke valg har du da? Enten snakke med vedkommende, spørre om hun/han følte det slik, eller unnskylde deg, fortelle hva du egentlig mente. eller komme frem til at det du sa står jeg for, jeg må lære meg å ta konsekvensen av å si ifra.

Hvordan klare å stå for det en sier når en ser at en får negative reaksjoner, vil jeg lage eget innlegg på, men et lite tips er å finne argumenter/fakta til deg selv, som; det er kun ved å si ifra at jeg får det bra, det er kun ved å stå opp for meg selv at jeg får personlig utvikling, jeg liker best de som sier hva de mener fordi de derfor er lettere å forholde seg til…

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Menu Title