KJÆRLIGHETSSORG DEL2

November 14th, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Par terapi | Ukategorisert

heart-broken-gif2

Jeg hadde nylig en nydelig ung dame hos meg der tematikken var kjærlighetssorg. Hun ringte for å få time fordi hun ikke klarte å bevege seg videre etter et brudd for 6 mnd siden. jeg har hatt flere i terapitimer med samme tema. Før jeg selv ble terapeut tenkte jeg ikke på at det kan være lurt å gå i terapi for kjærlighetsorg.  Nå er det innlysende at det kan være nyttig. Hadde bare noen fortalt dette da jeg var 16 og hadde min første store kjærlighetssorg….. kanskje den da ikke hadde vart i 1 år!!

Det er kanskje ikke så rat at denne type sorg er så sterk siden forelskelse og galskap er nært beslektet. Jeg beundrer alle som søker terapi for denne sorgen sterkt. hvorfor? Fordi de handler og tar tak i en fase de ikke ønsker å sitte fast i.

Utdrag fra terapisamtalen:

Oppsummering: De hadde vært sammen i 3 og samboere i 2 år.  Hun var den som tvilte mest i begynnelsen, og var til tider usikker på om han var den rette. Da han gjorde det slutt kom det som lyn fra klar himmel. Han begrunnet det med at han ikke hadde følelser for henne på den måten lengre. Han har ikke en ny som hun vet om og hun har vært 100% sikker å at han er den rette etter at det ble slutt. Hun bruker 70% av tiden av en dag på å tenke på han og forholdet. Hun har problemer med å sove og snittet på søvn de siste 3 mnd har ligget på 4 timer. Hun ringer seg syk på jobb grunnet at hun er utkjørt og sover da gjerne hele dagen.

  1. Hva tenker du på i løpet av dagen, eller når du ikke får sove? Alt. Tenk om jeg hadde visst hele tiden at det var oss. Kanskje om jeg hadde vist bedre at det var han jeg ville ha så ville han ikke gjort det slutt. Om jeg bare hadde tatt mer iniativ til sex. Vi sluttet å finne på ting sammen, jeg tror at om vi hadde fortsatt med det så hadde vi fremdeles vært sammen. Kanskje om jeg hadde engasjert meg mer i ham.  jeg skulle ikke ha gitt ham følelsen av at han måtte sitte hjemme med meg. det var ikke så viktig å mase på at han ikke vasket eller ryddet opp, jeg kunne jo bare tatt det. tror han ble lei av maset mitt…
  2. Var alt bare din feil? Nei, men det er det eneste jeg klarer å tenke på nå. Jeg vet jo at jeg selv var i tvil, men det tenker jeg ikke på i det hele tatt..
  3. Er tanken basert på fakta eller antagelser? Antagelser
  4. Forandrer tankene dine noe? De får meg til å føle meg nede.
  5. Forandrer tankene dine fortiden? Nei, ingen av tankene kan forandre det som har skjedd.
  6. Forandrer tankene dine fremtiden? Nei, han vet jo ikke at jeg tenker på alt jeg kunne gjort annerledes
  7. Forandrer tankene dine her og nå? Nei, det er fremdeles slutt, de får meg til å ha det helt jæ….
  8.  På en skala fra 1 – 10 – hvor sterk er følelsen? Den er 10++++
  9. Hvor lenge har du tenkt disse tankene? Siden det ble slutt.
    Du har tenkt disse tankene i 6 mnd, de forandrer ikke fortiden eller fremtiden, de får deg til å føle deg helt jæ… og fremdeles velger du å tenke på dem. De er heller ikke basert på fakta men antagelser. Antagelser er noe vi ikke vet om stemmer, vi vet ikke om de er sanne og allikevel lar du dem ha kontroll over deg. Jeg regner med at siden du har kommet hit så ønsker du å gjøre noe nytt, skal vi se om vi finner andre tanker du kan tenke som kan gi deg en annen følelse? Ja
  10. Siden de andre tankene var antagleser, hvilke faktabasert tanker kan du erstatte de med? (ved hjelp av meg kom vi frem til disse tankene,  ikke gi opp om du ikke klarer å finne alternative tanker selv, bruk tid få hjelp.) Jeg var selv i tvil på forholdet, uansett hvor mye jeg tenker på hva jeg kunne gjort, vil det ikke forandre utfallet. Om jeg blir i tvil, kan jeg kun finne ut svaret ved å spørre ham. Grubling gir ingen svar, det har jeg prøvd i 6 mnd, og enda ikke fått svar. Jeg vil ikke bevege meg videre ved å tenke på antagelser. Antagelser er  ikke basert på fakta. Fakta er, at det er slutt uansett hva jeg grubler på. Jeg vet at det ikke bare er en mann som er riktig for meg. Jeg har hatt kjærlighetssorg før og det har gått bra. Aktivitet gir meg pause fra å tenke, derfor er det viktig å finne på ting. Jeg må lære at til neste forhold så må jeg ikke miste meg selv, men beholde egne interesser og være mer aktiv i forholdet.  Jeg vil ikke være sammen med en som ikke vil ha meg. Da er det bedre å være alene.
  11. Hvem identifiserer du deg med, og hva må du da gjøre for å bli den du identifiserer deg med? Jeg identifiserer meg med en som lever og ikke har livet under hodeputen. Jeg må tenke på fakta, eller være i aktivitet, komme meg ut.
  12. På en skala fra en til 10 – hvordan føler du det nå?  Kanskje 6

Så du ser at om en har fokus på fakta så går følelsen ned? Ja. Jeg vil at du hver dag skal lese denne lappen med de nye tankene. Ca 5 ganger til dagen. Memorer dem, og hver gang du “detter” inn i de gamle tankene, så skal du så fort som mulig erstatte dem. Jeg vet at det høres lett ut, men at det ikke er lett overhodet. du kommer til å måtte være veldig bevisst. Du vil også komme til å glemme deg ut og bli i de gamle tankene lengre enn ønsket. Desto fortere du klarer å erstatte dem, desto fortere vil du få det bedre.

Jeg tror ikke at dette er en mirakelkur, og sorgen skal du igjennom, men jeg tror denne måten å tenke på, får deg tidligere ut av sorgen og du vil lettere bevege deg videre…

Lykke til…

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Menu Title