SJOKOLADEMEDITASJON

November 11th, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Kognitiv terapi | Ukategorisert

lux_chocolate_tour

Nå har jeg spist meg gjennom Kuala Lumpur, så nå må jeg ta meg sammen før det er forsent. Når en har skeiet ut i en periode så er det alltid vanskelig å ta seg sammen (ihvertfall for meg).

For en tid tilbake prøvde jeg ut et 8 ukers Mindfullness program, hvor en av de første øvelsene en skulle gjøre var å gjennomføre sjokolademeditasjon.  Resultatet  var for meg at jeg etterhvert begynte å spise mindre sjokolade og begynte å spise mat og godteri saktere, som førte til at jeg generelt spiste mindre. Desverre har denne øvelsen ikke blitt en vane enda, så nå kjenner jeg det er på tide å hente den opp igjen, slik at jeg spiser mindre “digg”, uten at jeg nekter meg selv…

Så her folkens, er oppskriften: Finn frem en sjokolade du aldri har spist før, eller er lenge siden du har spist.

– kjenn på papiret

-lukt på sjokoladen

-klem på den, snu den, føl konistensen

-lukk øynene

– før den til munnen

– kjenn etter mekanismene, hvor automatisk alt går, hvilke kroppsdelere automattikker er i sving

-tygg den, kjenn etter smak, hva den minner deg om hva som skjer fysisk osv

– svelg den, kjenn hva som skjer i kroppen, hve er den som går automatisk, hva er det som skjer uten at vi tenker på det

Skriv gjerne alt ned på en lapp.

Utfør dette ritualet hver dag med noe du spiser eller drikker. Kan godt være det samme hver dag. Det tar ikke lang tid, og du trenger ikke skrive det ned hver dag. prøv det, det vil gjøre noe med tempoet du spiser i og du vil merke at du blir fornøyd med mindre…

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Menu Title