Ut på tur aldri sur…

October 29th, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert

 

kl1

Da er endelig dagen her, avreise Kuala Lumpur… Jentetur, Husmorsferie…Har gledet meg masse til å dra, men det er ikke bare bare å dra fra barn. Har den siste tiden måttet bruke kognitiv terapi på meg selv.  Her er et eksempel fra min indre dialog som jeg har hatt i de siste 4 ukene før avreise.

  1. Hva tenker du på som gjør at du ikke vil dra fra barnene dine? Tenk om det skjer noe, hva om den minste ikke forstår at jeg kommer tilbake, hva om det ikke er riktig å være så lenge borte fra barnene, tenk om det skjer meg noe?
  2. Er tanken basert på fakta eller antakelser? De er baserte på antagelser, det er liten sannsynlighet for at noe skjer, og det er jeg som må ta et oppgjør om jeg fortjener å dra fra barnene.
  3. Forandrer tankene dine noe? Ja de forandrer at gleden til å reise blir mindre.
  4. Forandrer tankene dine fortiden? Nei
  5. Forandrer tankene dine fremtiden? Ja om jeg har fokus på disse antagelsene kan det ødelegge noe for turen.
  6. Forandrer tankene dine her og nå? Ja jeg gruer meg til å dra om jeg begynner å tenke på antagelsene.
  7. Får du det bedre ved å tenke disse tankene? På en skala fra 1 – 10 – hvor sterk er denne følelsen? Nei, jeg får det ikke bedre og om jeg har fokus på dem så gir tankene en følelse av en 7èr på følelsen i kroppen.
  8. Hvor lenge har du tenkt disse tankene? Siden vi bestemte oss for å dra
  9. Basert på de svarene du har fått til nå. Hvilke faktabaserte tanker kan du erstatte de med?  At fakta er at sannsynligheten for at det kan skje noe med meg er nesten like liten uansett hvor jeg er. At jentene er med Faren og har det like bra med ham som med meg. At jeg kan skype med dem hver dag, om jeg ønsker det. At en god mor er en glad mor. Jeg trenger en tur for å få påfyll av energi.
  10. Hvilke valg har du? Å dra eller ikke dra.
  11. Hvem identifiserer du deg med, og hva må du da gjøre for å bli den du identifiserer deg med? Jeg identifiserer meg en som drar. for å dra må jeg ha fokus på de tankene som er fakta.
  12. På en skala fra en til 10 – hvordan føler du det nå?.Om jeg har fokus på disse tankene vil jeg ha en følelse av av nervøsitet på ca en 2ér

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Menu Title