Forskning viser at om vi tenker positivt så blir vi også kreative, mer effektive, bedre verbalt og vi utvider våre perspektiver. Negative følelser gir oss tunnelsyn og virker motsatt; vi blir mindre effektive, mindre kreative osv.
Stress og press gjør ofte at vi tenker negativt, og det skal ofte ikke mer til enn en positiv tanke for å endre på den negative følelsen.
Vi er disponert forskjellig når det gjelder hvor lett vi har for å tenke negativt eller positivt. Genene våre, samt erfaringer, gjør at vi mennesker også her er veldig forskjellige. Det som er viktig å vite er at vi kan påvirke måten vi tenker på.

Følelsene våre virker som en spiral; en positiv tanke fører til en positiv følelse, som fører til en positiv tanke = en positiv spiral. Det samme gjelder negative tanker og følelser, det blir en negativ spiral. En kan forklare det som at en bygger stiger inne i hjernen. Har du opplevd mye negativt, og/eller har mye fokus på negative tanker og følelser, så er stigen høy. Har du fokus på positive tanker og følelser, er den stigen høy. Disse stigene står parallelt ved siden av hverandre i hjernen. Målet bør være at den positive stigen er høyere enn den negative. Prøv å ha dette bildet av stigene i din egen hjerne, og finn ut hvordan stigene står i forhold til hverandre.
Heldigvis kan vi trene opp hvordan vi tenker og føler. De to oppgavene under er utrolig fine for å endre hjernen til å fokusere mer positivt.
Jeg utfordrer deg til å gjøre disse oppgavene hjemme i ti uker. Det tar ikke lang tid.
1. Takknemlighetsdagboken: I ti uker skal du en gang i uken skrive opp fem ting du er takknemlig for. Skriv de gjerne inn på notater på mobilen, eller heng en lapp på kjøleskapet. Finn din måte.
Hvorfor:
Forskning viser at de som har fokus på det de er takknemlige for er mer oppfinnsomme, har økt livskvalitet, mindre hodepine, har økt selvfølelse osv. De som er takknemlige har lettere for å bygge opp sosiale relasjoner. Og om du bor i Norge, tenker jeg du har mange ting å være takknemlig for.
Hvorfor er det da vanskelig å være takknemlig? Fordi mennesket har en negativitetstendens, vi stirrer oss blinde på den ene prosenten med det negative. Tankene våre er som ringer på vannet. Du kaster en stein/en negativ tanke, tanken skaper flere og flere og større og større tanker og følelser, uten at du har kastet uti flere tanker. Det samme gjelder heldigvis positive tanker også.
2. Tegn opp en stor kake. Denne kaken skal du så dele inn i kakestykker, – du velger størrelsen på kakestykkene selv. Kakestykkene skal bestå av livsområder. Eks på livsområder er: Trening, jobb, helse, fritid, hobby, familie, reiser osv.
Hvordan bruker du tiden din? Stemmer størrelsen på kakestykkene overens med hva du vektlegger som viktig eller mindre viktig? Hva må jeg forandre for at dette skal samsvare?
Skriv det ned!

Her er et eks på livshjul:

img_1711

img_1700

Har du hatt nyttårsforsetter? Eller har du  generelt lyst til å endre noe, eller bli bedre på noe? Har du prøvd tusen ganger – og mislykkes hver gang? Fortvil ikke, en kan finne kunnskap i å mislykkes.
Ta f.eks Thomas Edison, som lagde 10.000 prototyper før han kom frem til glødelampen. En reporter spurte ham hvordan det føltes å mislykkes 10.000 ganger før han fant riktig løsning. Thomas svarte; jeg har ikke mislykkes 10.000 ganger, jeg har funnet 10.000 løsninger som ikke fungerer. Han har altså ikke sett på alle årene med arbeid og forsøk som mislykkede, men hele tiden som et skritt nærmere målet.
Michael Jordan ønsker også å vise hvordan det å mislykkes er veien til målet, og har sagt; Jeg har bommet på over 9000 skudd, jeg har tapt nesten 300 kamper, 26 ganger har jeg fått tiltro til å skyte det avgjørende skuddet og bommet, jeg har mislykkes om og om igjen i mitt liv, og det er grunnen til at jeg har lykkes. Michael Jordan er et fint symbol på optimisme og håp. Han ønsker å vise det motsatte av sosiale medier, som gir oss et inntrykk av vellykket på første forsøk. Det er det alle legger ut, – ingen legger ut forsøkene.
Gjør som Thomas og Michael, bruk forsøkene dine til nyttig informasjon til å finne løsningen på hvordan du kan få det til neste gang.
Spørsmål du kan stille deg: Hvor mange ganger har du begynt? Hvor mange ganger har du feilet? Hva skjedde? Hvorfor stoppet du? Hvordan klarte du å finne unnskyldninger for å ikke gå? Var målet for stort? Gikk du fra ingen trening til å ønske å trene fem dager i uken? Osv.
Bruk svarene til å gjøre det motsatte denne gangen. Kanskje du må justere ned ambisjonene, kanskje du må rydde noe av veien for å få det til. Kanskje du ikke har vært klar over at du ikke kan gjøre eksakt det samme som før. Du må bytte ut treningen med noe, som mindre TV-tid, mindre tid med barna, søvn, overtid osv.
Spør også deg selv; hva ønsker jeg å oppnå? Fra en skala fra en til ti, hvor mye ønsker jeg å oppnå det? Og hvor stor tro har jeg på at jeg skal klare å oppnå målet, på en skala på en til ti?
Om tallene på disse to svarene spriker veldig, vil det bli vanskelig for deg å oppnå målet. Motivasjon og vilje må stå i stil. Det er to parametere.
Har du lav vilje og lav tiltro, da kan du bytte mål med en gang. Eller du kan regulere målet slik at sjansen for tiltro øker.
Har du vilje men ingen tro, da må du se på hvordan du kan få tro på at du kan klare det. Er det på grunn av dårlig selvtillit? Er det ikke de rette forutsetningene? Mangler du sosial støtte, eller er det noe som hindrer deg? Undersøk hva som skal til for at du får mer tiltro, og om du må omprioritere.
Lykke til – og bedre lykke neste gang…..

Podkast

January 3rd, 2017 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

Jeg er storfan av podkast. Jeg hører på dem i bilen, på trening, når jeg går tur osv. Podkast kan du høre overalt, via mobil eller iPad. Du kan høre på via appen podkaster eller iTunes.

To podkaster jeg anbefaler er kjærlighetspodden av Sissel Gran og Catrin Sagen. Den tar for seg tips og råd til single og par.

 

Også podcasten til Frode Thuen gir gode tips og råd.

 

https://itunes.apple.com/no/podcast/frode-thuen-leve-sammen/id1052466376?l=nb&mt=2

 

Kos dere og la deg inspirere…

Menu Title