Trening = Lykke

August 24th, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

De som begynner i terapi hos meg blir som regel oppfordret og utfordret til trening eller fysisk aktivitet. Vi begynner alltid utifra klientens eget utgangspunkt. Hvorfor? Fordi vi utløser endorfiner ved trening og endorfiner utløser lykkefølelse.

Kroppen produserer endorfiner når vi ler, ved seksuell aktivitet, når vi har smerter, men fremfor alt når vi bedriver fysisk aktivitet.

Hormonet endorfin er nesten alltid til stede når vi er i godt humør. Noen kaller endorfiner for ”lykkehormon” eller ”kroppens eget morfin”. I store doser kan endorfiner gi oss en følelse av ekstase eller eufori.

Det beste er å være i fysisk aktivitet i minimum 20 minutter. Med fysisk aktivitet mener jeg muskelsammentrekninger. Jo kraftigere sammentrekningene er, jo mer endorfiner utløses. Endorfiner kan også utløses ved annen sansestiumuli som eksempelvis elektrisk stimuli av musklene og ved akupunktur.

Det kan være jogging, sykling, skigåing, kraftig vektløfting og andre aktiviteter som innebærer høy stimulering av musklene. Endorfiner er alltid til stede i kroppen vår selv når vi ikke bedriver fysisk aktivitet. Det utløses litt hver gang vi ler eller gjør andre hyggelige aktiviteter. Vi kan også utløse endorfiner mens vi gjør andre morsomme ting, som å leke med ungene. En omgang på fotballbanen, en svømmetur i bassenget eller løpe.

Så folkens, prioriter litt aktivitet!

Jeg er i kamille puls

August 22nd, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image image image

Jeg er så heldig at jeg har fått være med i Kamille puls, trykk på linken under og du kan lese artikkelen. Gjerne del denne med alle du kjenner.

Takk:)

16_no_kms_6_mitt_ververested_82543

https://mail.google.com/mail/u/0/s/?view=att&th=156b37252a22c076&attid=0.1&disp=attd&realattid=f_is5yy3l70&safe=1&zw

image

Mobber barnet dit, så er det ditt ansvar.

Mangler  barnet ditt sosiale koder, så er det ditt ansvar.

Kommer barnet ditt på skolen uforberedt, så er det ditt ansvar.

Ser barnet ditt for mye på TV eller er for mye på iPad, så er det ditt ansvar.

Klarer ikke barnet ditt å sitte stille ved bordet, så er det ditt ansvar.

Svarer barnet ditt uhøflig, så er det ditt ansvar.

Klarer  ikke barnet ditt å dele, så er det ditt ansvar.

osv

Dette er bare noen eksempler på hva som er vårt ansvar. Jeg ser for ofte i yrkessammenheng og i det private foreldre som ikke tar ansvar for barns handlinger. Vi skylder fort på andre, bortforklarer og unnskylder barnene våre. Ved å unnskylde barnene, unnskylder vi egentlig oss selv. For hvem sin skyld er det at barnet ikke takker for maten? Barnet? Læreren? Besteforeldrene? Genene? Nei det er selvfølgelig foreldrene. Jeg kan skylde på personlighetene til datteren min, hun er så sta, hun lytter ikke, det er så mye enklere med hun andre, hun takker. Men uansett personlighet så er det mitt ansvar å finne ut hvordan jeg skal nå inn til henne. Om den ene er flink til å dele og den den andre ikke, så kan jeg ikke unnskylde handlinger med personlighet. Det er mitt ansvar og finne ut hvordan hun skal lære det.

I de tilfellene jeg har vært borti mobbing eller slåssing i yrkessammenheng eller privat,  ser jeg fort at de fleste går inn i å benekte, bortforklare eller unnskylde barnets handlinger. Vi ser fort over på den som ble mobbet eller slått. Den første tanken foreldre får er; hva gjorde det andre barnet først.

Om vi foreldre ikke tar ansvar, hvordan skal våre barn da lære å ta ansvar? Det er vi soner rollemodellene.  Husk det er bedre at barn får skylden en gang for mye enn en gang for lite.  Barn som blir oppmerksomme på konsekvensen av det de gjør, og tar ansvar for handlingene sine, det er de som blir de beste barnene, og det lærer de gjennom oss foreldre.

Foreldre ta ansvar, barn blir det du lærer dem!

“Blå Mandag”

August 1st, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Er du en av de som i dag sitter og har blåmandag,  ferie blues? Da er det ikke fordi det er noe galt med deg, det er helt normalt. Det er en grunn for hvorfor begrepet er oppfunnet.

Når  vi kommer hjem fra ferie eller det at en periode er over, så er det helt vanlig å kjenne seg litt vemodig. Det kan nesten føles som en liten depresjon. Første arbeidsdag er ikke bare tung fordi du måtte stå opp tidlig og ikke vant med å gå på jobb, men også fordi det er en liten sorg når noe fint er over.

Hvordan komme seg fort over denne følelsen? Du kan velge hvordan du har det! Det er tankene dine som styrer følelsen ikke omvendt! Fokuser på det som kommer, tenk på planer du har for fremtiden og hvilke nye utfordringer du skal ha de neste månedene. Gjør endringer,  bruk denne perioden til å fokusere på hva du vil, fremfor å fokusere på at det er trist at det er over.

For dere som har barn så er det viktig å vite at har du det litt tungt, så har barna dine det også. Snakk med dem, snakk om alt det fine som kommer og gjerne mimre om ferien. Snakk om at det er lov å synes at det er trist at det er over men tenk at nå skal du……….osv.

Jeg vet også at mange ikke har hatt en fin ferie, som ikke gruer seg til å komme tilbake til jobb, eller ikke har hatt ferie. Dere kan nå kose dere med at; endelig er det ikke jeg som har det tungt….

 

Menu Title