Trøtt?

October 29th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Derfor blir du ekstra trøtt om vinteren.

Når det er mørkt og kaldt ute er det ikke like fristende å komme seg på treningssenteret, og det er lett å falle for fristelsen og lage noe usunt til middag. Men det er ikke bare mangelen på mosjon eller den usunne maten som gjør at du føler deg trøtt om vinteren.

Vanlig tretthet

Det er veldig vanlig å føle seg mer trøtt om vinteren enn på sommeren. Grunnen til dette finnes i hjernen vår.

Melatonin er et hormon som produseres i hjernen, og det kalles ofte søvnhormonet. Produksjonen av melatonin starter når det er mørkt, mens lys stanser produksjonen og melatoninen vi har i blodet brytes ned. Melatonin gjør oss trøtte og søvnige, og er nødvendig for at vi skal sove godt om natten.

I Norge har vi lite dagslys om vinteren, noe som gjør at vi produserer mer melatonin. Resultatet er at vi blir mer trøtte, og sliter med at energinivået er lavt lenge før vi skal legge oss.

Mange sliter også med at slappheten fortsetter utover våren, noe som kalles vårslapphet eller vårtretthet. Det kan ofte ha sammenheng med at du sitter innendørs når solen skinner, og derfor ikke får utbytte av solens velgjørende stråler.

Hva kan du gjøre for å forebygge?

Du kan kjøpe produkter på apoteket, du kan skaffe deg lys lampe, ta litt sol og sist men ikke minst motivere deg til aktiviteter som vil gi deg energi om du kommer deg ut…

Bekymring

October 22nd, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Det finnes ubegrenset med ting å bekymre seg for når man er foreldre og vi bekymrer oss veldig forskjellig, venner og par kan bekymre seg i svært ulik grad, dette i seg selv kan være nok til å ha store konflikter i relasjoner. Hva er med på å avgjøre hvor mye en bekymrer seg?

Disse faktorene avgjør graden av hvor engstelig du er:

Din egen personlighet og hvor lett du blir oppskaket av ulike hendelser

Graden av generell angst og sykelig bekymring hos deg selv

Kulturelle forhold. Hva regnes som normal foreldreinvolvering i vår kultur?

Hva slags barn du har. Som foreldre kan man være totalt bekymringsløs for det ene barnet, mens man kan ha masse bekymringer for søsken.

Uansett grad av bekymring er det tankene dine som avgjør hvor vondt du har det, om du klarer å snakke til tankene dine og ikke bare ha fokus på antagelsene dine vil bekymringen synke uansett grad av bekymring.

Du må finne tanker du tror på, tenk tanken ut, ikke stopp på antagelsen, men snakk til den finn svar som roer deg.

Hvorfor det er viktig? Fordi bekymring gjør livskvaliteten din dårligere. Bekymring over grensen for hva som er bra er sunt, er som en gyngestol, det er en aktivitet men tar deg ingen sted.

Tenk tanken ut

October 21st, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

 image

Har du gjort eller sagt noe du angrer på? Skal du noe du gruer deg til? Da er oppskriften den samme, en får antagelser og følelser i kroppen som gir ubehag. Du lar antagelsene svirre rundt og rundt og du kjenner på følelsen, som igjen gjør at du tenker på fluktruter, som unngåelse, unnskyldninger, løgn osv

Dette er noe alle mennesker kjenner seg igjen i, forskjellen er hvor stor grad, hvor mye det påvirker deg og hvordan du løser det. Når du kjenner følelsen, er det viktig å få tak i antagelsene som lager følelsen, deretter må du snakke med dem. Ikke la antagelsen spinne rundt i hodet som en spiral, da blir det bare verre. Om du snakker med antagelsene kan du svare dem med fakta slik at handlingene dine baserer seg på fakta. Det er så utrolig bortkastet å basere frykt på antagelser.

F.eks, tenk om jeg rødmer når jeg skal  presentere meg, tenk om jeg ikke husker, tenk om de ikke liker meg.  Om du lar disse tankene snurre, vil du gå med voksende uro. Still spørsmål som; hva om jeg rødmer, hva er det verste som kan skje? Hva er sannsynligheten for at jeg rødmer? Hvor mange andre rødmer?  Hva er sannsynligheten for at andre legger merke til det? Kan jeg være så innbilsk at jeg tror at andre gidder å bry seg med det? Svarene dine må være sannheter som du kan tro på, ellers vil de aldri kunne erstatte antagelsene dine.

Oppskriften er lett, men det er faktisk ganske tungt å snakke med følelsene, det er en jobb, men etterhvert kan det bli en vane. Du kan sammenligne det med at du vet hvordan du jogger, men det er å komme seg ut på løpeturen som er bøygen, men følelsen etterpå er fantastisk….

Vennskap

October 13th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Vennskap i dag er på mange måter blitt sterkere og mer overfladisk enn før. Vi har mange venner som pleies på sosiale medier. Det kan diskuteres hvor nære venner de er eller om det faktisk er venner. Samtidig har vi venner i dag som kan føles mer nær enn egen familie.

For at vennskap skal være gode, trygge, stabile, nære og solide er det mye som må til. Noen skiller vennskap fra familie: Det er lettere oå avslutt og en har ikke samme bindinger. Noen vil kanskje si seg uenig i dette men de fleste føler en sterkere forpliktelse til familie på godt og vont. Det betyr ikke at en trives bedre sammen med dem.

Det er når frustrasjon, irritasjon eller misforståelser oppstår at vennskap blir satt på prøve. Vi har tre valg i slike situasjoner og det er å lære seg å leve med det, gi beskjed eller trekke seg unna. Jeg har i min profesjon og som venn opplevd å lete etter svaret på hva som er riktig å gjøre og jeg vet at de fleste kan synes at det å stå i konflikt med venner kan være altoppslukende.

Stort sett har jeg i terapirommet anbefalt klienter å gi beskjed, fordi en da får det ut av blodet og om den andre ikke forstår eller reagerer negativt vil det å gi beskjed føre til et brudd eller at vennskapet blir nærere. En kan bli enige om å være uenige og da vil en vite hvor en har hverandre og ta forhåndsregler.

Det viktigste å tenke på før en tar opp frustrasjon er å stille spørsmålet hva ønsker jeg å oppnå: Endre den andre eller få ut frustrasjonen? For om ønsket er at den andre skal slutte med noe eller å være helt enig med deg,tror jeg det er bortkastet energi, men om ønske er å vise hvor dine grenser går og hvordan du ønsker å ha det, tror jeg du vil få det bedre med å gi beskjed.

Det er også viktig å tenke igjennom måten en skal gi beskjed på, fordi det ofte bli for vagt eller for sterkt. Det er ikke lett å gi tilbakemelding ansikt til ansikt. Du må også være raus med mottaker og ikke forvente en ydmyk mottakelse. Det er ikke lett å få negative tilbakemeldinger, så gi personen litt tid til å bli ydmyk. Tenk på hvordan du selv ville reagert, det er lett å motta med forsvar eller tilbaketrekning.

Jeg har sannsynligvis, som deg, prøvd med å gi beskjed hvor jeg har tenkt at det ikke var verdt det. Tenkt; er det mulig? Her prøver jeg og hva får jeg tilbake annet en kjeft og negativitet. Men når alt kommer til alt så oppnår en alltid noe ved å gi beskjed. F.eks det å finne ut hvor forskjellig oppfatninger det er mulig å ha, oppklaringer, nærhet, tilgivelse, enighet om å være uenige, hvor en har hverandre, kvaliteter osv

 I vennskap vil det alltid være enighet, uenighet, kjærlighet, sjalusi, støtte, glede, sorg, trygghet  og skuffelse. Venner kan brukes forskjellig. Ikke forvent at en venn skal fylle alle roller, finn ut hva hver enkelt er god på og dårlig på slik at du vet hva du har. Da har du mulighet til å bli mindre skuffet. Husk at du også er god og dårlig på noe. Summen er konstant…

Mental trening

October 10th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Hvorfor bruker vi ordet trening når vi snakker om psykisk helse? Når du leser artikler, eller blogger om hvordan vi skal jobbe med mental helse, så er det lett å finne teorien innlysende,  men det er å gjøre det som er tungt, det er det som er vanskelig og krever en innsats.

Fysisk trening er som psykisk trening, å kunne det i teorien betyr ikke at en blir trent.. En må gjøre, en må gå på trening eller tenke tanken ut, kunnskap er ikke nok til endring.

Når du leser om F,eks at for å slutte å tenke på antagelser, må du erstatte den med fakta. Da har du fått kunnskapen, men du må finne fakta, og du må trene deg selv på at hver gang antagelsen dukker opp, si stopp, dette er en antagelse jeg vet fakta, fakta er osv.

Derfor brukes ordet mental trening, det er en jobb, det er ikke lett og det kommer ikke av seg selv, akkurat som med magemusklene de dukker ikke opp av seg selv…..

PRøv å tenke tanken ut, gjør jobben, det er mest slitsomt i begynnelsen, men etterhvert blir det en vane.

Menu Title