Viljestyrke!

August 26th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

 

image

Viljestyrke  er viktig i mange sammenhenger, det er spesielt viktig om en ønsker endring. For å endre noe må en ha styrke. Jeg deler viljestyrke inn i;

JEG VIL

JEG SKAL IKKE

JEG VIL HA

Vet du dette,  vil du klare å bli en bedre versjon av seg selv.  Men vet du?

Å klare å være viljesterk er utrolig vanskelig, de fleste feiler mange ganger, men det betyr ikke du at du skal gi opp, men du bør kanskje analyser eller bli bevisst på hvorfor du feiler.

Øvelse;

Se for deg selv i en situasjon hvor du din viljestyrke blir utfordret. du føler at det er hardt å klare å være viljestyrke, hva gjør det vanskelig?

Beskriv for deg selv den svake og sterke siden, hva sier de til deg? Hva ønsker den impulsive delen i deg?  Hva ønsker den visere versjonen i deg?

Prøv i en dag å notere deg hvilke valg du tar basert på din viljestyrke.

Det er bevist at meditasjon øker kontroll og viljestyrke. Mediter gjerne 1-5 min hver dag. Om du trenger råd til meditasjon se tidligere innlegg. Du kan også følge meditasjonsprogram på YouTube eller du kan meditere slik som jeg foreslår under, en veldig enkel men effektiv versjon.

Sett deg godt til rette i en stol, sitt med bena godt plantet på bakken, ha hendene på lårene og kjenn at du slapper av i skuldrene. Fest blikket i et punkt i veggen, eller lukk øynene. Pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen, følg pusten din inn gjennom nesen, ned i lungene og ut igjen. Hold fokuset kun på pusten, ikke la noen andre tanker komme inn, prøv etter 5 pust om du bare kan la tankene flyte. Om du tar kontroll over tankene og begynner å tenke på logistikk, middag eller erfaringer, gå tilbake til å følge pusten inn og ut. Ikke gjør øvelsen mer enn 1-5 min i begynnelsen. Feile er vanlig, ikke vær lei deg , for klarer du å oppfatte at du feiler har du også kontroll og mulighet til å gå tilbake til fokuset.

Lykke til….

image

 

Hva er meningen med livet? Svaret er enkelt: – å være lykkelig, eller slik som jeg liker å sine finne indre balanse. Alle mennesker bærer på et grunnleggende ønske om å være lykkelig. Det kan ikke moteksempel, dette kan forklares nevrologiske, noe jeg går inn i nå, men vil skrive om senere.  Hvordan kan man så, ikke bare bli lykkelig, men ogsåforbli i en tilstand av lykke uavhengig av livets uunngåelige påkjenninger? Svaret her er kanskje like enkelt, men ikke like lett utførlig: – å arbeide med seg selv. Ekte lykke kommer innenfra, og kan, i beste fall, bli uknuselig.

I terapirommet prøver jeg å forklare så ofte jeg kan at jeg er kun en guide,  ” eg kan ikkje gå veien for deg” som Bjørn Eidsvåg synger så fint… Veien til inder ro kommer gjennom egen innsats. Du må rydde opp, du må ta ansvar, du må klippe tanker, du må tilgi, du må ofre, du må prioritere, du må finne din kapasitet, du må begrense, se muligheter, løsninger eller begrensninger. Det er vanskelig men klarer du å gjøre dette vil du ha en indre ro som gjør at du kan føle lykke….

Til alle par

August 21st, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Er du i et parforhold bør du ha en fuelbox. Det er viktig å investre tid i parforholdet om du ønsker det skal vare livet ut, Og nøkkelen er god kommunikasjon.

Mange par glemmer å kommunisere med hverandre om forholdet. Vi går ofte inn i en sirkel som dreier seg om logistikk, derfor er det utrolig viktig å stoppe opp å se hverandre og ta seg tid til å lytte, eller snakke om når en møttes for å finne tilbake til hvorfor en ble forelsket. Fortelle hverandre gode historier fra arbeidsdagen eller fortelle om noe en fikk til.

Hvorfor en glemmer å snakke sammen kan skyldes at en er trett, gått lei, irritert over at en føler en alltid må mase på partneren, du er den som drar lasset, fordi en reiser mye, eller bare har glemt det og gått inn i en dårlig vane.

Det er viktig å finne tilbake til gode samtaler, kanskje greier dere dette alene, men om ikke, så er fuelbox et godt verktøy for deg og din partner, du kan også dra det med deg inn i jobbrelasjoner og vennskap. Prøv det..

image (more…)

image

I løpet av ferien har du sikkert vert med mennesker du kjenner godt over flere dag er. Du har sikkert oppdaget nye sider ved dem på godt og vondt. Du har kanskje irritert deg over hvordan venner oppdrar barnene sine, eller hvordan besteforeldre kommenterer eller rytmen til venner som er helt ulik din egen eller drikkevannet til de du reiser sammen med, eller hvordan mannen ikke bidrar eller hvordan vennen din egentlig snakker til ektefelken sin.

Vi mennesker har lett for å irritere oss over andre, spesielt når andre gjør ting helt andelrleseds enn oss selv. Vi liker best å omgås mennesker som er like, da  blir vi ikke minnet på om det vi selv gjør er riktig eller galt.  Da kan vi leve fornøyd uviten om at det finnes andre måter å gjøre det på som kanskje er bedre. Heldigvis blir vi tvunget til å være med folk som er forskjellige og derfor utfordret til å stille spørsmålstegn til det man har valgt å gjøre.

Når du irriterer deg har du sikkert prøvd ut strategier som å bite det i deg eller sagt ifra på både en fin og kanskje litt ufin måte. Har dette noen gang ført frem? Har du fått det bedre? Hva var intensjonen din? Hjelpe dem eller lette på egen frustrasjon?

Jeg tror at med mindre den/de du irriterer deg over ber om hjelp, så bør du bite det i deg. Et godt råd for å klare det er å se på hvorfor det er slik. De er som de er for en grunn, hvorfor er svigermor som hun er, hun er gjerrig for hun kommer fra dårlige kår, eller venninnen som er overhysterisk fordi hun har en mor som stakk av, eller venninnen som vasker deg ut av hytta for hun har en mor som hadde støv på hjernen osv. Vi er som vi er utifra det vi kommer fra. Prøv å forstå hvorfor venner familie gjør det de gjør og du vil irritere deg  litt mindre.

Hverdagen

August 6th, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Ferien er  over for de fleste,  hverdagen er kommet.  Hvordan er det for deg å være tilbake på jobb? Har ferien gjort deg godt, gitt deg ny energi? Godt å være tilbake? Er det tungt?  Det var ikke bare ferie du trengte, men et skifte?

Uansett hvordan det føles å komme tilbake på jobb er det viktig å kjenne på følelsen, ikke bare fortsette i samme tralt, men reflekter over hva som kjennes bra, eller hvorfor det ikke er godt å være tilbake, still spørsmål til deg selv slik at det blir en prosess. Da blir en mer takknemlig for at en har det bra, en tar det ikke forgit at en har det bra  det er en kunst å greie å nyte følelsen av å være fornøyd, noen legger ikke merke til når en er det. Refleksjon er viktig får p legge merke til når en har det bra og for å forstå hvorfor en er misfornøyd. Still deg selv spørsmål som;

Hva har jeg savnet med jobben i sommer? Kolleger, oppgaver, tilbakemeldinger, rutinene osv

Hva er det som gjør at det ikke er godt å komme tilbake? Kolleger, arbeidsoppgavene, arbeidstidene, lokalet, reiseveien osv

Hva må jeg gjøre mer av og hva bør jeg gjøre mindre av?

Hva var det som hindret meg i oppnå målene mine før sommeren?

Ikke tro at noe kommer av seg selv, en må jobbe for å oppnå mål, men en må også jobbe med seg selv for å oppnå den gode følelsen.

Menu Title