21175416-stop-waisting-time-later-or-now-postpone-or-hold-off-decision-and-delay-or-protract-action-the-soone

Hvorfor har en dager hvor en føler mer indre uro enn andre? Hvorfor våkner en ofte opp på mandagen og kjenner at en har lyst å putte hodet under dyna og sove videre og håpe en våkner og føler seg bra?

Et av svarene på dette er fordi vi utsetter. Når du utsetter telefon samtaler, betaling av regninger, svare på brev eller mailer utsetter gjøremål som en hadde bestemt seg for å gjøre, som trening, ja da kan en få indre uro.

I dag hadde jeg en klient som lærte at når en møter problemene ikke stikker hodet i sanden men møter verden, problemene, svarer på brevene og telefonene så ordnet det seg. Det er ikke sikkert at det ordner seg for alle, men uansett blir problemet mindre. Eller det løses fortere. Ingenting forsvinner selv om en ser en annen vei.

Så når du utsetter eller ikke gjennomfører så er det nok til å få indre uro, og jo lengre du utsetter jo større blir  problemet.

Når en utsetter og kjenner på uroen som vokser, spør deg spørsmålene fra verktøykassen

Hva er det jeg utsetter?

Hvorfor utsetter jeg?

Hva er jeg redd for?

Hva er det verste som kan skje?

Hva er konsekvensene av utsettelse?

Forsvinner problemene av å utsette? Vil det løse seg?

Hva skjer om jeg gjennomfører nå?

Hva vil jeg føle om jeg utsetter? Hva vil jeg føle om jeg gjennomfører?

Alle vet at bare det å gjennomføre små ting, som ryddeprosjekt, en treningsøkt, male en stol, poste et brev osv kan gi uendelig glede, lykkefølelse og selvfølelse. Ikke undervurder hvilken innvirkning det å gjennomføre har på den daglige sinnstilstanden, og hva det gjør med selvfølelsen din.

Så ditt nye mantra skal bli: Ikke utsett det du kan gjøre i dag til i morgen:)

 

Innsovningsproblemer?

February 1st, 2014 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert - (0 Comments)

Det er veldig vanlig at de som kommer i terapi har søvnproblematikk, men det trenger ikke gjelde bare de som går i terapi.Også venner, bekjente og familie refererer stadig til søvn- problemer. I visse perioder har jeg også problemer med å finne søvnen.

Jeg kan bruke flere eksempler fra min kliniske hverdag, men jeg velger å bruke meg selv. Hva er det som holder en våken? Det er tankene dine! I de fleste tilfeller er dette svaret. Dersom det ikke er tankene dine, er det pga av fysisk smerte. Dersom du ikke har tilgang til medisiner som døyver smerten vil du  kanskje ha utbytte av det som står under. For selv om den fysiske smerten er der så er det fokuset ditt som avgjør hvor intens denne smerten  skal bli. Jeg har all respekt for dere som daglig opplever denne smerten

Hvem har søvnproblemer?

Mitt søvnproblem kommer  av negative- uroende tanker som holder meg våken, men også glede, forelskelse, iver,osv kan også være en årsak til at jeg ikke får sove.

Jeg er nå inne i en periode hvor jeg sliter med å sove. Hvorfor? Fordi det er så mye som skjer…Jeg ominnreder leiligheten  og det er nok for meg til å ligge og dirre.  Jeg planlegger å lage hage på hytta. Den ene ideen etter den andre svirrer rundt i hodet hver natt. Dagen etter blir de vraket for nye ideer dukker opp. Jeg bruker mye energi på dette og blir veldig sliten slik at andre ting som skulle vært gjort blir hele tiden utsatt.

Så nå når jeg skal sove hva skal jeg gjøre?

Først sortere tanker? For det er alltid tanker som holder deg våken.

Hva tenker jeg på?

Kan jeg gjøre noe med det nå? Nei ikke fra sengen, må vente til i morgen.

Er det noe jeg trenger å huske på? Ja, det og det, ok skriv det ned, eller les det inn på diktafonen på iphonen.

Vil tankene om dette endre noe? Nei ikke her å nå. så nå må jeg sove

Nå som jeg har ryddet i tankene har jeg mulighet for konsentrasjon til neste punkt som er kroppskaning og avspenning via pust

Jeg begynner å bli ganske drevet på dette men i de periodene hvor jeg dirrer over sengen så er det veldig godt å sette på youtube hvor det fines utallige alternativer på avspenningssnutter. Skriv inn Breathing relxation. Bruk mobilen din og/eller ha på headfhones så du ikke forstyrrer noen

her er en jeg liker å hører på, men for at det skal virke må du kosenterere deg om å være tilstede i hva de sier, derfor er det viktig at du rydder unna tankene og bestemmer deg for at det er ingenting du kan gjøre nå.

Tanker vil alltid komme, ikke fortreng dem, stopp da opp, observer dem og la dem gå…Etterhvert som du har gjort dette mange nok ganger, vil du bli bedre og bedre på å være fokusert….Så ikke fortvil. Ikke tro at du ikke får det til.

)

)

 

 

Menu Title