KJÆRLIGHETSSORG

November 12th, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Kognitiv terapi | Par terapi - (0 Comments)

T-11-02-AF-notis2

Kjærlighetssorg kan føles som verdens undergang. Følelsen kan være like sterk som om en har mistet noen. Jeg har hatt flere klienter som har oppsøkt hjelp pga kjærlighetsorg og da jeg leste dette intervjuet i VG med Jonas Kinge Bergeland (lege og komiker) ble jeg imponert over hans ærlige fremstilling av sin kjærlighetssorgsorg. Samtidig måtte jeg trekke på smilebåndet av alle de “gode” rådene han fikk. Det er vel kanskje ikke gode råd behøver å komme med som venn, men snarere være en god lytter.

Jeg vet derimot at sorgen må gå sin gang.  En overlever kjærlighetssorg og  samtidig kan en lære noe og gjøre deg bli sterkere. Jeg vet også at om stiller seg de riktige spørsmålene vil en komme fortere over den.

Kjenner du deg igjen i disse tankene:

Om jeg bare hadde…? Tenk om jeg hadde skjønt litt tidligere at…? Hva om jeg ikke hadde spurt om….?  Hva om jeg bare hadde….? Tenk om han kanskje kommer til å…?  Maste jeg for mye? Kunne jeg ha vært litt mindre pågående? Jeg burde ikke ha…?

Om du grubler på slike tanker vil du ikke komme deg ut av kjærlighetssorgen, men ende opp med å grave deg dypere ned, fordi det er ingen svar på disse tankene. Hvordan jeg vet det, er fordi  slike tanker ikke er basert på fakta ,men antagelser. Jeg vet at om du stiller deg spørsmålene, se under visjon (se øverst på bloggen), vil du finne tanker og svar på tankene om du TENKER TANKEN HELT UT….

jeg vil i morgen komme med et eksempel fra en samtale med en klient som hadde kjærlighetssorg

lux_chocolate_tour

Nå har jeg spist meg gjennom Kuala Lumpur, så nå må jeg ta meg sammen før det er forsent. Når en har skeiet ut i en periode så er det alltid vanskelig å ta seg sammen (ihvertfall for meg).

For en tid tilbake prøvde jeg ut et 8 ukers Mindfullness program, hvor en av de første øvelsene en skulle gjøre var å gjennomføre sjokolademeditasjon.  Resultatet  var for meg at jeg etterhvert begynte å spise mindre sjokolade og begynte å spise mat og godteri saktere, som førte til at jeg generelt spiste mindre. Desverre har denne øvelsen ikke blitt en vane enda, så nå kjenner jeg det er på tide å hente den opp igjen, slik at jeg spiser mindre “digg”, uten at jeg nekter meg selv…

Så her folkens, er oppskriften: Finn frem en sjokolade du aldri har spist før, eller er lenge siden du har spist.

– kjenn på papiret

-lukt på sjokoladen

-klem på den, snu den, føl konistensen

-lukk øynene

– før den til munnen

– kjenn etter mekanismene, hvor automatisk alt går, hvilke kroppsdelere automattikker er i sving

-tygg den, kjenn etter smak, hva den minner deg om hva som skjer fysisk osv

– svelg den, kjenn hva som skjer i kroppen, hve er den som går automatisk, hva er det som skjer uten at vi tenker på det

Skriv gjerne alt ned på en lapp.

Utfør dette ritualet hver dag med noe du spiser eller drikker. Kan godt være det samme hver dag. Det tar ikke lang tid, og du trenger ikke skrive det ned hver dag. prøv det, det vil gjøre noe med tempoet du spiser i og du vil merke at du blir fornøyd med mindre…

 

quote-the-more-you-like-yourself-the-less-you-are-like-anyone-else-which-makes-you-unique-walt-disney-51416

For å trives med seg selv, må en trene på en del ferdigheter.  Jeg kommer til å gi dere en del øvesler som jeg håper dere vil gjøre, slik at dere kan lære dere å trives med seg selv. Det tar ikke lang tid å gjøre disse oppgavene,men dere vil merke at det kommer til å gjøre noe med dere direkte eller inndirekte..

Øvelse 1: Utvikle et positiv fundament

Det gjør du ved å finne positive fakta om deg selv. ved å bli bevisst disse kan du forebygge det å komme i et uføre av negative tanker om deg selv eller andres ideer om deg. Om du skulle være så uheldig å grave deg ned i negative tanker, kan du ta frem den positive platformen, slik at du kan komme deg opp igjen. For det er når en er nede at det er vanskelig å komme på positive ting om seg selv. Da har en glem alle gode sider og positive ferdigheter. Så lag en liste!!!

Oppgave: Svar på disse spørsmålene, skriv dem ned og lag en liten lapp som du har med deg i lommeboken.

-Hva liker du ved deg selv?

– Hva liker andre ved deg?

– Hva er du god på?

– Hva gjør deg glad?

 

Lykke til, svar utfyllende, spør gjerne andre….

Før jeg dro sa en flott klient  til meg; når du savner barnene så må du se dem for deg slik de er på det verste, da vil savnet gå over. og det stemmer!

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQXk2EHIQLeecQr5GQJU-YmIXDrd1ORMGPV4z0SRkYPNsKDgh9k

Menu Title