Råd fra en klok klient…

October 30th, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert - (Comments Off on Råd fra en klok klient…)

images

En av mine flotte klienter sa til meg i dag, at noe hun prøvde å leve etter og rådgi venner og familie er:

Tell seirene og ikke nederlagene…

Så sant så sant!!

 

kl1

Da er endelig dagen her, avreise Kuala Lumpur… Jentetur, Husmorsferie…Har gledet meg masse til å dra, men det er ikke bare bare å dra fra barn. Har den siste tiden måttet bruke kognitiv terapi på meg selv.  Her er et eksempel fra min indre dialog som jeg har hatt i de siste 4 ukene før avreise.

  1. Hva tenker du på som gjør at du ikke vil dra fra barnene dine? Tenk om det skjer noe, hva om den minste ikke forstår at jeg kommer tilbake, hva om det ikke er riktig å være så lenge borte fra barnene, tenk om det skjer meg noe?
  2. Er tanken basert på fakta eller antakelser? De er baserte på antagelser, det er liten sannsynlighet for at noe skjer, og det er jeg som må ta et oppgjør om jeg fortjener å dra fra barnene.
  3. Forandrer tankene dine noe? Ja de forandrer at gleden til å reise blir mindre.
  4. Forandrer tankene dine fortiden? Nei
  5. Forandrer tankene dine fremtiden? Ja om jeg har fokus på disse antagelsene kan det ødelegge noe for turen.
  6. Forandrer tankene dine her og nå? Ja jeg gruer meg til å dra om jeg begynner å tenke på antagelsene.
  7. Får du det bedre ved å tenke disse tankene? På en skala fra 1 – 10 – hvor sterk er denne følelsen? Nei, jeg får det ikke bedre og om jeg har fokus på dem så gir tankene en følelse av en 7èr på følelsen i kroppen.
  8. Hvor lenge har du tenkt disse tankene? Siden vi bestemte oss for å dra
  9. Basert på de svarene du har fått til nå. Hvilke faktabaserte tanker kan du erstatte de med?  At fakta er at sannsynligheten for at det kan skje noe med meg er nesten like liten uansett hvor jeg er. At jentene er med Faren og har det like bra med ham som med meg. At jeg kan skype med dem hver dag, om jeg ønsker det. At en god mor er en glad mor. Jeg trenger en tur for å få påfyll av energi.
  10. Hvilke valg har du? Å dra eller ikke dra.
  11. Hvem identifiserer du deg med, og hva må du da gjøre for å bli den du identifiserer deg med? Jeg identifiserer meg en som drar. for å dra må jeg ha fokus på de tankene som er fakta.
  12. På en skala fra en til 10 – hvordan føler du det nå?.Om jeg har fokus på disse tankene vil jeg ha en følelse av av nervøsitet på ca en 2ér

Lewer_Richard-I_Must_Learn_to_Like_Myself

Man må like seg selv for å ha det bra.. Man må tørre å bli kjent med seg selv for å like seg selv. Jeg kommer i bloggen til å gi dere en del oppgaver og spørsmål  dere skal stille dere selv slik at en kan  å bli bedre kjent med seg selv. Under vil dere se et eksempel fra en samtale som er vanlig i terapirommet

Jeg har mange menn i terapi som skulle ønske de var midtpunktet i forsamlinger, slik noen av kompisene er.  De forteller om hvordan de har studert dem, sett på hvordan de oppfører seg og hva de sier og gjør for å få denne oppmerksomheten. De prøver å gjøre det samme, men opplever sjelden suksess.

Misunner du andre for deres egenskaper?Har du noen gang  ønsket  å være lik ? Om så, still deg disse spørsmålene:

Hva er du god på, og hvilke egenskaper er det dine venner setter pris på ved deg?

Hvordan tror du du vil få det om du har fokus på å gjøre mer av det du er god på?

Jeg har ikke fasitsvaret, men det vil ikke forundre meg om du vil bli mer fornøyd med deg selv og få mindre tid til å være misunnelig på andre som er gode på det de er gode på.

png_grass_by_moonglowlilly-d5z1o5t

Gresset er ikke grønnere på den andre siden, men hvor du vanner det…

BRUKER DU ORDENE: ALLTID- ALDRI

October 25th, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Par terapi - (Comments Off on BRUKER DU ORDENE: ALLTID- ALDRI)

 

 

Always and never are two words you

Vi snakker ofte til hverandre ved å bruke ord som:

– du henger alldri opp jakken…!

– Det er alltid jeg som tar ut av oppvaskmasinen….!

– Det er alltid jeg som står opp med barnene…!

– Du ringer aldri å sier at du er sen…!

Det som skjer når vi bruker disse ordene er, to ting:

1) Det blir mer provoserende for mottaker, så en  går i forsvar.

2) Det du ønsker å diskutere forsvinner i en ny krangel som: det stemmer ikke, jeg vasket gulvet forrige uke, jeg hang opp kjakken i går osv. Diskusjonen blir unntakene og ikke det diskusjonen begynte med.

Prøv om dere i en uke kan la være å bruke disse ordene. En uke høres kort ut, men det er lett å glemme, så heng opp huske lapp på kjøleskap eller speil, eller skriv det på en tavle. Det er fint om også barn lærer å ikke bruke disse ordene….

images-5

De fleste par har en sirkel, med det mener jeg at han gjør for hun gjør, og hun gjør for han gjør.

Eks: Hun maser for han trekker seg unna, han trekker seg unna for hun maser.

Eks: Han gir aldri ros til henne for hun kritiserer, hun kritiserer for han  gir aldri ros til henne.

Eks: Han jobber lenge fordi, hjemme får han bare kjeft, hun kjefter for han jobber lenge.

Når jeg jobber med par, prøver vi å finne denne sirkelen, slik at en skal bli bevisst sitt eget mønster. Målet er med små skritt å gjøre litt mindre av det vi pleier å gjøre, for da å se om noe forandrer seg.

Greier du å se hva deres sirkel er? Greier du å se hva du selv gjør? Da gir jeg deg en utfordring:  prøv  i 2 uker å gjøre litt mindre av det. Det trenger ikke være mer enn at du gjør det en gang mindre pr dag. Om du tror din partener er åpen for dette, så kan  dere  gjøre dette sammen, slik at dere begge gjør litt mindre pr dag. Ta en evaluering etter 2 uker og se om det har blitt en endring.

Det skal ikke så mye til å få ballen til å rulle den andre veien, så se om du klarer å være så storsinnet, at istede for å peke ut hva han gjør galt, så finn ut hva du gjør som kanskje får han til å gjøre….

ANGRER DU PÅ NOE…?

October 23rd, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert - (5 Comments)

regrets.thefix

Har du ting du har gjort eller sagt som du angrer på, eller noe du ikke gjorde eller sa som du angrer på?  Så er det bortkastet tid.

Det er veldig energitappende å tenke og gruble på ting en angrer på. Eksempel på noe en kan angre på: Du sa noe på morgenmøtet som kanskje støtet en kollega, og skulle ønske du ikke hadde sagt det. For at du lettere skal gå videre, still deg disse spørsmålene hver gang tankene dukker opp:

 Spm: Hva er tankene dine?

Ditt svar: Jeg føler ubehag, kjenner at jeg får vondt i magen hver gang jeg tenker på det.

Spm: Husk at det du svarte her er følelser ikke tanker, det du føler er et resultat av noe du har tenkt.    Så jeg spør en gang til: Hvilke tanker har du?

Svar: Jeg tenker, det burde jeg ikke sagt, jeg mente det ikke slik jeg sa det, tenk om hun oppfattet det verre enn det jeg mente, jeg hadde en dårlig dag, om jeg bare hadde sagt det litt anderledes.

Spm: Forandrer disse tankene fortiden?

Svar: Nei.

Spm: Forandrer de fremtiden?

Svar:  Nei?

Spm: Hvor mye plager denne angeren deg på en skala  fra 0-10?

Svar: Akkurat nå, en 7, men i det daglige kommer den og går.

Spm: Hva kan du tenke eller gjøre istendenfor? Prøv  å ha fokus på fakta tanker.

Svar: Jeg kan spørre henne om hun tok det ille opp eller si unnskyld. Jeg kan tenke at jeg mente det jeg sa, om hun tok det ille opp hadde hun kommet til meg.  jeg kan tenke at noen sa det til meg hadde det vært helt greit.

Spm: Jeg ser her at du har valget mellom å tenke tanker som gjør at du får det bedre eller du kan faktisk gjøre noe for å få det bedre ,få svar ved å snakke med henne. Hva er det beste for deg for å gå videre?

Svar: Jeg vil nok lettere komme meg videre om jeg snakker med henne. men det synes jeg er vanskelig eller tøft.

Spm: Om du erstatter tankene dine med de nye hvordan vil du da føle deg på en skala       fra 0-10?

Svar: 4

Spm: Om du snakker med henne?

Svar: 0

Spm: Hva tenker du om det?

Svar: At jeg må snakke med henne

Spm: Hvem identifiserer du deg med? En som tar opp ting eller en som unngår?

Svar: En som tar opp

Spm: Hva må du da gjøre?

Svar: Snakke med henne.

 

 

 

Barn med fobier

October 22nd, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Kognitiv terapi | Ukategorisert - (Comments Off on Barn med fobier)

3663750684_b2aeeb4117_z

 

I dag kom en ny gutt på 6 år sammen med sin mor på kontoret. Han kom p.g.a. av sin fobie mot hunder. Mange barn har redsel for forskjellige ting som mørke, “dyret under senga”, fugler, tisse på do, bæsje på do, kjøre bil, synge høyt, snakke i forsamling, alle mulige dyr osv. Vi voksne kan også kjenne oss igjen i dette. Når blir frykt en fobie? Jeg tenker at den dagen frykten opptar for mye av tiden din, eller lar den styre livet ditt, så er det viktig å ta grep. For barn blir det foreldrenes ansvar å se dette og deretter hjelpe barnet selv eller søke hjelp slik at andre kan hjelpe barnet mot fobiene.

Når jeg starter behandling mot frykten er det viktig å finne ut hvor vanskelig den er via skalering. Deretter prøver jeg å finne ut hvor den kan stamme  fra og finne ut barnets personlighe. Denne informasjonen er ikke avgjørende for  behandlingen, men innsikt er alltid nyttig. for å bli kvitt frykt så kan det å få tak i tankene og erstatte dem med nye tanker som en tror på, sammen med eksponering være nok til å bli kvitt fobier. Frykt  kan komme fra erfaring, den kan være overført fra andre, f.eks mor eller far, eller komme som et bilde på indre uro. Indre uro kan komme pga forandringer som flytting, bytte fra barnehage til skole, skilsmisse osv

Denne gutten hadde blitt bitt av en hund for flere år siden. Etter denne hendelsen klarte hanvå være med hunder han kjenner uten å bli veldig redd, men det har skjedd en endring. Mor forteller at det var som om han over natten ble helt hysterisk. Det resulterte blant annet i at de måtte gå store omveier hver gang de så en hund. Da jeg spurte mor om det var skjedd forandringer i livet deres sa mor at de midlertidig hadde flyttet til en leilighet fordi de hadde solgt før de hadde kjøpt nytt. Da fotalte gutten om at i den nye blokka bodde det en hund i etasjen under som bjeffet hele tiden. Jeg fikk da en antagelse om at hunden har blitt et symbol på guttens indre uro som igjen kommer av å ikke ha trygge rammene rundt seg.  Gutten forteller om at det å flytte var veldig vanskelig, spesielt ifra sitt eget rom. Han forteller også at han i det siste fått sett serier på Childrens channel, som han synes er skummelt og har drømmer om.

Vi blir enige om at han skal slutte å se på de programmene, at barnene ikke skal være med på husvisninger og at mor og far heller ikke snakke så mye om nytt bosted når barna hører på. Istedet skal de snakke om hvordan rommet hans skal se ut, hva han skal ha med seg osv , men ikke de tingene som er vanskelige.

De neste timene skal vi jobbe med å finne tankene han tenker når han ser en hund og hvilke tanker han kan tenke istedenfor. Se eks på hvordan en kan spørre for å få tanker under visjon, øverst på bloggen. Vi skal deretter begynne med eksponering.

Jeg vil etter neste time med denne gutten, vise mer konkret for hvordan jeg snakker med et barn for å få tak i tankene deres.

Angst

October 21st, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert - (Comments Off on Angst)

images-2

Angst, depresjon og fobier kan komme fra tidligere erfaringer i livet. Men frykten pr dags dato, er basert på tankene dine.

Angst er tenkt, det er hva du tenker på som gjør at du har angst akkurat nå. Problemet er at tankene kan være vanskelige å få tak i. Følelsene tankene gir er lettere å få tak i. Men det er alltid en tanke eller tanker som utløser følelsen.

Eks på Tankene dine kan være:

Tenk om jeg ikke får….?

Tenk om hun tenker at…..?

Hva om jeg ikke…..?

Dette er antagelser du lager deg om hva andre tenker eller antagelser om noe som kanskje kan skje. Den eneste måten å bli kvitt frykten på er å stille spørsmålstegn til tankene dine.

Tren på stille disse spørsmålene til deg selv:

Hva er sannsynligheten for at det kan skje?

Hva er sannsynligheten for at de tenker det om deg er sant?

Om det var motsatt situasjon, hva ville du selv ha tenkt?

Vil tankene du tenker forandre utfallet?

Vil tankene forandre fremtiden?

Vil tankene forandre fortiden?

Gjerne finn andre spørsmål som du synes er bedre. det viktigste er, at du tenker tankene ferdig, ikke stopp ved antagelsen. Still deg spørsmål etterpå?

Eller kanskje du må i første omgang bare trene på å finne tanken…Det er ikke alltid like enkelt

Er det ikke bortkastet å ha angst basert på antagelser….?

MOBILEN DREPER SEXLIVET

October 21st, 2013 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Ukategorisert - (Comments Off on MOBILEN DREPER SEXLIVET)

A68EFAE3F1E899C92CD477254AB1C0_h498_w598_m2

 

Godt vil ligger etter svenskene på noe. Ny svensk undersøkelse viser at de ikke har sex mer enn 1 gang i uken. Aldri har tallene vært så lave. Det er viktig at vi ikke tar etter. Vi må vise oss bedre enn dem. Hva er er årsaken? Mobiltelefoner og nettbrett.

Hva må vi da gjøre?

Bli mer bevisst vår bruk av disse duppedingsene. Start med å ikke ha med mobilen inn på sengekanten. Om du nå tenker, ja men jeg bruker den som vekkerklokke, så er det ikke god unnskyldning, kjøp deg en vekkerklokke!

Undersøkelsen viser også til at barn mellom8-18 år har en halv times  kvalitetstid pr dag med annet familiemedlem mens to timer og tretti minutter med mobiltelefoner og nettbrett. Om ikke dette er et signal nok på at vi bør bli mer bevisste på vår bruk av tid, så vet ikke jeg..

Menu Title