Author Archives: Seri Linn Erlandsen

Selvfølelse – selvbilde – selvtillit

September 22nd, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

 

img_0742

En leser stadig om personer som sliter med selvtilliten – selvfølelsen- selvbildet. Det er  blitt laget flere TV program om dette men det er ikke alltid det kommer like godt frem at det finnes forskjell på disse oppfatningene om seg selv. Det er heller ikke lett å forklare, men det er viktig å vite at det er en forskjell. TV programmene fokuserer for lite på forskjellene.  Jeg mener at det å vite forskjellene, gir en innsikt som for mange kan gi en differensiert syn på seg selv. Slik at en unngår å sette følelsene i en alltid eller aldri “bås”.

Selvbilde er den oppfatning man har om seg selv, godt eller dårlig. Med det menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvrig.

Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere. Det kan handle om arbeid, skole eller sosiale sammenhenger. Selvtillit kan variere fra dag til dag og kan endres gjennom bekreftelse utenfra, eller også endres under for eksempel alkoholpåvirkning. Selvtilliten kan trenes opp. Mange forveksler begrepet med selvfølelse

Selvfølelse eller selvaktelse, selvbevissthet, er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi. Lav selvfølelse gjenkjennes med usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse.

En kan ha god selvtillit som idrettsutøver men ha lav selvfølelse. Selv om en vet at en er god på noe skyldes det ofte ytre speiling, som F.eks at en er toppscorer på laget. Selvfølelsen er vanskeligere å å få ytre bekreftelse på. Når en har god selvfølelse har en oftest god selvtillit. det gjelder ikke motsatt. Selvfølelse handler om hvordan en takler motgang. Har en høy selvfølelse og feiler så kan vedkommende komme til å si: «Dette er ikke helt meg», eller «Jeg er ikke nok tålmodig for dette». Det motsatte er når en med lav selvfølelse feiler. Da er uttalelser mer som disse: «Jeg får aldri noe til. Jeg vet at jeg er dum». Det er svært stor forskjell på å vite at en ikke er flink til noe og på å føle seg mislykket og dum.

Det at du skjønner at du ikke har lav selvfølelse selv om du ikke har selvtillit på F.eks å holde foredrag, er viktig. Det er en forskjell som gjør en forskjell…

Bli inspirert og finn din egen måte å gjøre det på

September 15th, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Jeg blir stadig inspirert og hiver meg ut på nye ting, metoder , tanker og ideer. Problemet er ikke at jeg er motstander av nye ting men å opprettholde det. For å endre denne trenden har jeg begynt med følgende, sile ut hva jeg hiver meg på og  gjøre ideen om til egen versjon.

F eks; shoppestopp.. Jeg har lenge tenkt at det burde jeg gjøre, og ble nå nylig inspirert til å gjennomføre det. Overbevisningen kom da jeg forstod at i tillegg til at det er godt for lommeboken, så er det også like viktig for miljøet og ikke minst for barnene. Hvordan gjøre det slik at det blir mitt. Jeg må lage det om til shoppestopp som jeg kan gjennomføre, sette opp regler for hva shoppestopp er for meg.

Shoppestopp Seri “way”:

  • Kan kjøpe brukt.
  • Kan  selge på finn og bruke de pengene på hva jeg vil.
  • Lage ønskeliste til jul, stryke av etterhvert som jeg ikke ønsker meg det lenger og da bli bevisst på hvor mye jeg egentlig ønsker meg.
  • Ungene må lage ønskeliste
  • Shoppestoppet gjelder til Januar, da kan jeg handle på salg på 70 prosent, så gjelder shoppestoppet igjen frem til Mai.

Du tenker kanskje nå at dette ikke er shoppestopp, men for meg er det det. Og dette er en plan jeg evner å holde.

Det å lage egne versjoner er bra når det kommer til de fleste planer og mål, som slanking, sparing, skole, jobb osv Lag målene, planene om til egne versjoner, da har du lettere for å gjennomføre.

 

K o n s e K v e n t

September 12th, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Er du som meg og kjenner at du skulle ønske at du er konsekvent når det kommer til barna dine? Jeg tar meg ofte i at jeg setter opp regler som jeg ikke klarer å overholde, eller belønning/straff metoden som ofte ender opp med at jeg ikke gjennomfører straffen, eller at straffen blir minsket. Dette fordi jeg ikke har krefter til å gjennomføre straffen samt at jeg svak for mine forhandlingsbarn. Jeg har den siste tiden jobbet med å bli mer bevisst på hvor ofte jeg overholder eller ikke overholder reglene jeg lager eller hvor ofte jeg faktisk står i de konsekvensene. Svar; ikke så ofte som jeg trodde. Svaret ga meg motivasjon til å endre måten jeg setter regler eller konsekvenser på. Og det anbefaler jeg til dere andre også.

  • Bli bevisst på hvilke regler dere har, og sammen med familien lag kjøreregler  som dere henger opp. Ha få regler slik at dere kan overholde dem. Begynn gjerne med 3 hovedregler.
  • Vær  konsekvent på de få reglene dere har istedenfor å ha mange regler som blir litt “halfas”.
  • Den siste men viktigste, ikke lag konsekvenser som går ut over deg selv. Dvs om du sier at om dere ikke kommer hjem på tiden blir det ingen iPad. Så går denne konsekvensen ut over deg selv fordi du sannsynligvis er sliten og trenger ro. Du må i den tiden  barnet hadde vært rolig foran en iPad sysselsette den/dem. Velg heller noe som gagner deg selv. Rydde opp etter maten. Vaske noe, hjelpe søster eller bor osv.

Oppsummering: for å bli mer konsekvent,  lag ikke konsekvenser som går ut over deg selv……

Trening = Lykke

August 24th, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

De som begynner i terapi hos meg blir som regel oppfordret og utfordret til trening eller fysisk aktivitet. Vi begynner alltid utifra klientens eget utgangspunkt. Hvorfor? Fordi vi utløser endorfiner ved trening og endorfiner utløser lykkefølelse.

Kroppen produserer endorfiner når vi ler, ved seksuell aktivitet, når vi har smerter, men fremfor alt når vi bedriver fysisk aktivitet.

Hormonet endorfin er nesten alltid til stede når vi er i godt humør. Noen kaller endorfiner for ”lykkehormon” eller ”kroppens eget morfin”. I store doser kan endorfiner gi oss en følelse av ekstase eller eufori.

Det beste er å være i fysisk aktivitet i minimum 20 minutter. Med fysisk aktivitet mener jeg muskelsammentrekninger. Jo kraftigere sammentrekningene er, jo mer endorfiner utløses. Endorfiner kan også utløses ved annen sansestiumuli som eksempelvis elektrisk stimuli av musklene og ved akupunktur.

Det kan være jogging, sykling, skigåing, kraftig vektløfting og andre aktiviteter som innebærer høy stimulering av musklene. Endorfiner er alltid til stede i kroppen vår selv når vi ikke bedriver fysisk aktivitet. Det utløses litt hver gang vi ler eller gjør andre hyggelige aktiviteter. Vi kan også utløse endorfiner mens vi gjør andre morsomme ting, som å leke med ungene. En omgang på fotballbanen, en svømmetur i bassenget eller løpe.

Så folkens, prioriter litt aktivitet!

Jeg er i kamille puls

August 22nd, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image image image

Jeg er så heldig at jeg har fått være med i Kamille puls, trykk på linken under og du kan lese artikkelen. Gjerne del denne med alle du kjenner.

Takk:)

16_no_kms_6_mitt_ververested_82543

https://mail.google.com/mail/u/0/s/?view=att&th=156b37252a22c076&attid=0.1&disp=attd&realattid=f_is5yy3l70&safe=1&zw

Det er foreldres ansvar!

August 17th, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Mobber barnet dit, så er det ditt ansvar.

Mangler  barnet ditt sosiale koder, så er det ditt ansvar.

Kommer barnet ditt på skolen uforberedt, så er det ditt ansvar.

Ser barnet ditt for mye på TV eller er for mye på iPad, så er det ditt ansvar.

Klarer ikke barnet ditt å sitte stille ved bordet, så er det ditt ansvar.

Svarer barnet ditt uhøflig, så er det ditt ansvar.

Klarer  ikke barnet ditt å dele, så er det ditt ansvar.

osv

Dette er bare noen eksempler på hva som er vårt ansvar. Jeg ser for ofte i yrkessammenheng og i det private foreldre som ikke tar ansvar for barns handlinger. Vi skylder fort på andre, bortforklarer og unnskylder barnene våre. Ved å unnskylde barnene, unnskylder vi egentlig oss selv. For hvem sin skyld er det at barnet ikke takker for maten? Barnet? Læreren? Besteforeldrene? Genene? Nei det er selvfølgelig foreldrene. Jeg kan skylde på personlighetene til datteren min, hun er så sta, hun lytter ikke, det er så mye enklere med hun andre, hun takker. Men uansett personlighet så er det mitt ansvar å finne ut hvordan jeg skal nå inn til henne. Om den ene er flink til å dele og den den andre ikke, så kan jeg ikke unnskylde handlinger med personlighet. Det er mitt ansvar og finne ut hvordan hun skal lære det.

I de tilfellene jeg har vært borti mobbing eller slåssing i yrkessammenheng eller privat,  ser jeg fort at de fleste går inn i å benekte, bortforklare eller unnskylde barnets handlinger. Vi ser fort over på den som ble mobbet eller slått. Den første tanken foreldre får er; hva gjorde det andre barnet først.

Om vi foreldre ikke tar ansvar, hvordan skal våre barn da lære å ta ansvar? Det er vi soner rollemodellene.  Husk det er bedre at barn får skylden en gang for mye enn en gang for lite.  Barn som blir oppmerksomme på konsekvensen av det de gjør, og tar ansvar for handlingene sine, det er de som blir de beste barnene, og det lærer de gjennom oss foreldre.

Foreldre ta ansvar, barn blir det du lærer dem!

“Blå Mandag”

August 1st, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Er du en av de som i dag sitter og har blåmandag,  ferie blues? Da er det ikke fordi det er noe galt med deg, det er helt normalt. Det er en grunn for hvorfor begrepet er oppfunnet.

Når  vi kommer hjem fra ferie eller det at en periode er over, så er det helt vanlig å kjenne seg litt vemodig. Det kan nesten føles som en liten depresjon. Første arbeidsdag er ikke bare tung fordi du måtte stå opp tidlig og ikke vant med å gå på jobb, men også fordi det er en liten sorg når noe fint er over.

Hvordan komme seg fort over denne følelsen? Du kan velge hvordan du har det! Det er tankene dine som styrer følelsen ikke omvendt! Fokuser på det som kommer, tenk på planer du har for fremtiden og hvilke nye utfordringer du skal ha de neste månedene. Gjør endringer,  bruk denne perioden til å fokusere på hva du vil, fremfor å fokusere på at det er trist at det er over.

For dere som har barn så er det viktig å vite at har du det litt tungt, så har barna dine det også. Snakk med dem, snakk om alt det fine som kommer og gjerne mimre om ferien. Snakk om at det er lov å synes at det er trist at det er over men tenk at nå skal du……….osv.

Jeg vet også at mange ikke har hatt en fin ferie, som ikke gruer seg til å komme tilbake til jobb, eller ikke har hatt ferie. Dere kan nå kose dere med at; endelig er det ikke jeg som har det tungt….

 

Når gode råd blir problemet….

July 18th, 2016 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

 

image

 

De fleste gir gode råd for å være hjelpsomme men noen ganger mottas råd som belærende, nedlatende, irriterende osv

Det som er viktig å reflektere over er om rådene kommer uten at du ber om dem eller etter du har lettet på hjertet?Kommer rådene når du forteller om en problemstilling? I så tilfelle er ofte gode råd, som føles som dårlige råd kun fordi du ikke får høre det du ønsker. Noen ganger når vi letter på hjertet er det for å bli bekreftet ikke fordi vi ønsker råd eller motstand, men det vet ikke mottaker.  Derfor kan det være lurt å vite på forhånd hva en ønsker av lytteren og gjerne uttrykke dette før en forteller.  Eks – jeg må bare fortelle deg noe men ønsker bare å lette på hjertet, eller du jeg har  et problem kan du gi meg et godt råd.

Mottaker kan ikke vite hva du ønsker og vil utifrå sin personlighet gi deg tilbakemeldingen utifra den. Mange lyttere har personligheter som ikke gir gode råd og ” jatter”  ofte med, sier seg alltid enig. Derfor kan et annet råd være å velge lytter utifrå hva du ønsker å høre. Vær mer bevisst på hva du vil ha, fordi du kan ikke forandre andre, kun deg selv.

De fleste mennesker gir råd fordi de bryr seg. Hvorfor bruke energi på noen en ikke bryr seg om? Så selv om det føles irriterende, så er det fordi de er glad i deg.

L e t t e l s e

November 12th, 2015 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

 

image

Tidlig i mitt terapeutiske virke var jeg tydelig på at jeg ikke ønsket å bruke ordet lykke, grunnet at jeg har ment at det er en øyeblikks følelse ( se tidlige innlegg for begrunnelse av utsagn). Likevel ser jeg at ordet lykke sniker seg inn i terapirommet og bloggen. Derfor blir jeg så glad når jeg leser om personer som minner meg på at dette ordet ikke er så bra å strebe etter. I VG helg ble Henriette Stensrup spurt om når hun var mest lykkelig, hvor hun svarte at hun ikke er så glad i ordet lykke, men er mer opptatt av å finne lettelse i hverdagen. Lettelse over det som ikke gikk galt, lettelse over at alt ordnet seg. Jeg har ikke tenkt på ordet lettelse som erstatning for ordet lykke men ble straks inspirert til å nå ta det i bruk. Selv har jeg brukt ord som glede, harmoni, godt liv, tilfreds osv og mest av alt ønsker jeg å oppnå indre ro.

Kan du utfordre deg selv til å finne ord som erstatter lykke og søke det istedenfor å søke å bli lykkelig. Vær bevisst på å erstatte ordet lykke med et annet ord og vær kkritisk til verden rundt som prøver å få deg til å strebe etter å bli lykkelig. Kjenner du noen som er lykkelige?

Personlig har jeg lettere for å oppnå indre ro enn lykke følelse, og det er godt nok for meg. Heller kjenne indre ro hver dag, enn å strebe etter lykken som så sjeldent inntreffer og varer over lang tid.

 

 

Tanken din styrer handlingen

November 4th, 2015 | Posted by Seri Linn Erlandsen in Uncategorized - (0 Comments)

image

Om jeg bare kunne få alle til å forstå at tankene dine styrer følelsen som styrer handlingen. Med å endre måten vi tenker/tolker en situasjon vil dette påvirke følelsesregistert som igjen påvirker handlingen. hvordan du har det akkurat nå styres av hvordan du tenker. Er du glad er det fordi du tenker noe som gjør deg glad, er du sint er det fordi du tenker noe som gjør deg sint. De fleste kjenner kun følelsen og klarer ikke finne tankene som fører til følelsen som igjen fører til handling. Tankene kaller vi for lyntanker og om du er veldig bevisst på dem kan lær deg å finne dem som vil igjen føre til innsikt og kanskje da kan du klare å endre, styre følelsen og deretter handlingen.

Dette innlegget skulle handle om å vise dere hvor sterk tankekraften vår er, og ønsker at du skal være med meg på et lite tanke eksperiment. Jeg vil du skal se for deg at du står ved kjøkkenbenken, du har en skjærefjøl, kniv og en sitron foran deg, du skjærer sitronen i  biter, du tar den ene biten opp, og biter over. Har du vann eller sitron følelse i munnen nå?

Tankene dine styrer handlingen!

 

Menu Title